Direct naar content
Illustratie voor: Gemiddelde prijs van een nieuwe fiets in één jaar tijd met € 965,- gestegen
Afbeelding: Foto via Adam Dillon / Unsplash

Gemiddelde prijs van een nieuwe fiets in één jaar tijd met € 965,- gestegen

“Door de wind, door de regen, dwars door alles heen”, zingt Miss Montreal. Waarschijnlijk zat ze tijdens het schrijven van dit nummer op het bekendste vervoermiddel van Nederland: de fiets. Maar niet alleen de kou trotseer je op de stalen rots, ook je portemonnee heeft de afgelopen tien jaar flink afgezien. De prijs van een fiets is in die periode namelijk fors gestegen.

Door Dion Roessen

Koninklijke RAI Vereniging en Bovag lieten een onderzoek uitvoeren door GfK. De resultaten zijn allesbehalve mals: anno 2025 is de gemiddelde prijs van een fiets € 1.809. Een jaar geleden was dat nog € 844. Even een snel rekensommetje: dat is een stijging van € 965 in slechts één jaar tijd. Deze prijsstijging is mede te wijten aan de opkomst van de e-bike. Van alle nieuwe fietsen die in 2024 van de band rolden, was 48% elektrisch. Ook de prijs van e-bikes steeg vorig jaar met ruim vijf procent. Een gemiddelde e-bike kost momenteel € 2.719. Wil u dit bedrag pinnen of contant betalen?

Gemiddelde prijs van een fiets gestegen door innovatie

Deze stevige prijsstijgingen zijn mede te danken aan het favoriete vervoermiddel van vapende pubers: de fatbike. Dertien procent van alle nieuw aangeschafte fietsen was zo’n scheurmonster met brede banden. In 2024 werden er 111.013 extra gevaren op de weg verkocht.

Ondanks de stijgende prijzen noemen Bovag en RAI 2024 een goed jaar voor de fietsbranche, met een acceptabele omzet. Hoewel er meerdere faillissementen waren, bleef de daling in verkoop en omzet beperkt. In totaal werden 858.126 nieuwe fietsen verkocht. 7% minder dan in 2023. De totale omzet van alle fietshandelaren, zowel online als in fysieke winkels, bedroeg € 1,55 miljard. Een daling van 4% ten opzichte van 2023.

Naweeën van de pandemie

Corona maakt meer kapot dan ons lief is, en ook de fietshandel heeft nog steeds last van de naweeën van de pandemie. Mensen zijn weer meer het openbaar vervoer gaan gebruiken en ook de auto blijft een favoriet om jezelf van A naar B te vervoeren. In de afgelopen tien jaar steeg de fietsmarkt flink, met als piek de coronajaren. In 2020 werden er 1,1 miljoen fietsen verkocht. Door de lockdowns en coronamaatregelen wilden veel mensen een nieuwe tweewieler, wat zelfs leidde tot leverproblemen.

Prijs fietsen gestegen
julian21 / Unsplash

Na 2020 stagneerde de verkoop echter, ondanks dat de leveringen inmiddels weer soepel verlopen. De kooplust is simpelweg afgenomen. Door deze daling kwamen kleinere fietsmerken in de problemen. Zo gingen Stella en VanMoof failliet, al maken beide merken nu een voorzichtige doorstart.