1. Multi-tasken
Eén van de meest voorkomende ‘verkeerde gewoontes’ is multi-tasken. Het is veel waardevoller om je eerst te focussen op het een en wanneer je dat af hebt op het ander.
2. Werken vanuit je e-mail
Hoevaak heb je vandaag al je e-mail gecheckt? We besteden veel te veel tijd aan het lezen en beantwoorden van mailtjes in plaats van daadwerkelijk iets te doen. Bij ieder mailtje wat je beantwoordt krijg je weer een nieuwe binnen. Zet grenzen voor jezelf en spreek bijvoorbeeld twee tijdstippen af dat je jouw mailbox doorloopt.
3. Niet delegeren
Je kunt niet alles zelf doen. Dat bleek maar weer toen je afgelopen week je deadline niet haalde. Besteed taken uit, zodat je enkel goed werk aflevert.
4. Niet ‘nee’ durven zeggen
Een slechte gewoonte, omdat dit beide partijen niet ten goede komt. Je kunt niet alles en je zult de focus moeten kunnen leggen op het gene wat er echt toe doet. Je kunt simpelweg niet altijd iedereen helpen.
5. Niet bijhouden van resultaten
Je kunt een app gebruiken of simpelweg je agenda afwerken. Het is belangrijk om je resultaten te meten en te vergelijken. Hierdoor kun je bijhouden waar je inefficiënt bezig bent en kun je vervolgens bijsturen waar nodig.
6. Te lang ononderbroken doorwerken
Soms is een korte pauze of wat frisse lucht alles wat we nodig hebben. Luister naar je lichaam en neem een break om je lichaam en geest even tot rust te laten komen. Je kunt je maximaal 90 minuten concentreren. Zorg dat je na iedere anderhalf uur even 10 minuten pauze neemt. Zo werk je productief en blijft de werksfeer goed.
7. Werken zonder routine
Een werkroutine is essentieel. Zonder een ben je iedere dag opnieuw tijd kwijt terwijl je dan al werk zou moeten doen.
8. Social media
Dit is misschien wel de grootste productiviteit killer. Zorg dat je jouw smartphone opbergt en op je desktop geen Facebook en dergelijken open hebt staan. Enkel na 90 minuten is er ruimte voor een korte break, maar zorg dat je dan na 10 minuten ook alles weer af sluit en weglegt. De verleiding is te groot als je telefoon op je bureau ligt.
9. Te volle agenda
Je kunt beter een t0-do list maken die haalbaar is. Maak je een te volle agenda, dan is het resultaat dat je, ondanks dat je overwerkt, je taken waarschijnlijk niet af krijgt. Dit levert onnodig stress op en zorgt ervoor dat je ontevreden naar huis gaat.
10. Nieuws lezen
Wanneer je in de bus zit onderweg naar je werk kun je door jouw favoriete nieuwspagina scrollen en heb je alle tijd om een aantal MAN MAN artikelen door te scrollen. Echter wanneer je op het werk aankomt en je achter je bureau kruipt zul je dit ritueel af moeten sluiten en beginnen aan je to-do list (zo wordt deze ook niet te lang.)
11. Besluiteloos
Wat erg belangrijk is aan een agenda, is dat je deze afwerkt. Wanneer je een lange to-do list hebt zul je niet moeten twijfelen over wat je als eerst gaat aanpakken. Je kunt beter snel kijken wat echt prioriteit heeft en daar direct mee beginnen, de rest bekijk je morgen.
12. Het wiel opnieuw uitvinden
Er is altijd een betere en een snellere manier om je taken af te krijgen. Tijd is de allerbelangrijkste factor, je wilt hier zo min mogelijk van verspillen. Creëer een werkwijze die voor jou prettig is en blijf hierbij. Zorg dat je niet constant opzoek gaat naar betere manieren, dit lijdt enkel af en verlaagt de productiviteit.
Zo creëer je de perfecte werkplek.