De laatste dingen die je doet voor het slapen gaan bepalen je humeur en energie-level de volgende dag. Deze dingen bepalen immers de hoeveelheid en de kwaliteit van je slaap. Als er één ding is wat succesvolle mensen begrijpen is dat succes start en eindigt bij je mentale en fysieke gezondheid. De hoeveelheid en kwaliteit van je slaap is hierin alles bepalend. Daarom houden succesvolle mensen er een strakke avondroutine op na:

man man barrack obama

1. Ze lezen

Waar jij eindeloos grappige dierenfilmpjes bekijkt op je smartphone houden succesvolle mensen zich bezig met een goed boek voor het slapen gaan. Bill Gates en president Obama lezen beide een halfuur voor het slapen gaan. En je hoeft geen zware literatuur of vakbladen te lezen. Zie het als ontspanning en een rust moment. Het geeft je creativiteit een boost.

2. Geen contact met het werk

Succesvolle mensen houden er de vreemdste avondroutines aan over, maar één ding doen ze allemaal niet: vlak voor het slapen gaan werken. Ze checken niet geobsedeerd hun email of de laatste cijfers. Wanneer jij nog snel even je mail checkt terwijl je al in bed ligt associeert je brein het bed met werken. Terwijl het bed slechts voor twee dingen is bedoeld. Het is niet erg om ’s avonds te werken, maar pak na het werk een half uurtje rust. Maak een wandeling of lees een boek.

3. Complete afsluiting van social media

We bedoelen niet enkel het afsluiten van je zakelijke mail. Ook het eindeloos Facebook scrollen, Instagram foto’s checken en Snapchats maken geeft je geen rust voor het slapen gaan. Leg die smartphone weg. Je brein vangt het blauwe licht van je scherm op als zonlicht, wat er voor zorgt dat er minder melatonine wordt aangemaakt daardoor je minder snel in slaap valt en de kwaliteit van je slaap achteruit gaat.

man man succesvolle mensen

4. Ze maken lijstjes

Door je hoofd leeg te maken creëer je rust. Rust zorgt voor een betere slaapkwaliteit. In plaats van dat je nog een aflevering GoT kijkt pak je je notitieblok en schrijf je lekker van je af. Maak een to-do list voor de volgende dag. Je zult vele malen geruster in slaap vallen.

5. Een avondwandeling

Waar we je niet aanraden om te gaan sporten voor het sporten, omdat je dan het komende uur stuiterend van de adrenaline, wakker in je bed ligt, kan een avondwandeling geen kwaad. Sterker nog: het is een geweldige manier om je hoofd leeg te maken, een ‘frisse neus’ te halen en niet enkel te piekeren over je werk. Wandeling vermindert stress.

6. Ze reflecteren het succes van de dag

Aan het einde van de dag zou je de tijd moeten nemen om terug te denken aan wat je deze dag allemaal hebt bereikt. Schrijf drie punten op die je blij hebben gemaakt. Je zult hierdoor een positieve mindset ontwikkelen, kleine dingen leren waarderen en meer rust in je hoofd hebben. Onbewust presteer je veel en bereik je je doelen. Je moet er alleen soms bij stil staan.

avondroutine succesvolle mannen man man

7. Ze plannen het slapen

Waar menig persoon ’s avonds denkt ‘nog één extra aflevering’ hebben workaholics en ondernemers een strak regime. Het is namelijk verleidelijk om ’s avonds laat op te blijven, maar daar zul je niet beter door gaan presteren. Ga je voor succes, dan is slaap belangrijk. Daarom creëer je een routine. Probeer iedere avond rond dezelfde tijd naar bed te gaan.

8. Skip de wijn

Waar het in Nederland geheel sociaal geaccepteerd is om ’s avonds voor het slapen gaan een halve fles wijn weg te tikken, laten de echt succesvolle mensen de drank ’s avonds staan. Ja, je komt er makkelijker door in slaap, maar wanneer jij de bovenstaande punten aanhoudt zul je de wijn niet nodig hebben. Alcohol heeft een negatieve invloed op je slaapkwaliteit.