Allereerst, plezier hebben

Het is belangrijk dat je plezier hebt in het sporten. Wanneer je nog nooit in een sportschool bent geweest, kan de eerste keer best heftig zijn. Vele nieuwelingen worden afgeschrikt door de intensieve regimes in sportscholen. Begin daarom rustig aan. Het is beter om iets makkelijks te doen, maar wat wel leuk is om te doen. Treed niet te snel uit je comfort zone, alles op z’n tijd.

Voer een 15-minuten workout uit

Indien je vrij weinig tijd hebt om te sporten is de High Intensity Interval Training (HIIT) wellicht wat voor jou. Met deze workout bespaar je tijd, bouw je in rap tempo spiermassa op en verbrand je vet op een zeer effectieve manier. Klinkt niet verkeerd, toch? Hier kun je meer informatie vinden over HIIT.

Foto via
Foto via

Vorm je omgeving

Een belangrijk onderdeel om meer sportresultaten te boeken is het vormen van je omgeving. Wanneer je in de ochtend van plan bent te gaan sporten, maar je nog van alles klaar moet leggen, ben je sneller geneigd om die snooze-button in te drukken. Zorg er daarom voor dat je de avond van tevoren alles klaar hebt liggen zodat er minder hindernissen tussen jou en de voordeur staan.

Indien je liever in de avond wilt sporten, is het wellicht verstandig om een sportschool uit te kiezen die je passeert terwijl je onderweg naar huis bent van je werk. Pin je sportschema op de koelkast je deze vaak ziet. Hierdoor houd je je een stuk makkelijker om aan je schema.

Bescherm je omgeving

Je kent ze wel, die ‘Do not eat’ zakjes die bij je nieuwe sportsneakers werden geleverd. Die zakjes komen na je training heel goed van pas. Nee, je moet ze niet eten. De zakjes nemen het vocht van zweet op en zorgen ervoor dat je kleding niet gaat stinken. Indien je liever in de ochtend aan fitness wilt doen, kun je nu na het sporten met een gerust hart op kantoor verschijnen. Met je sporttas in je hand.

Beloon de juiste keuzes

Wanneer je die gewichten oppakt, moet na afloop niet enkel de pijn je beloning zijn. Je mag jezelf bijvoorbeeld na het hardlopen belonen op een klein stukje pure chocolade met een hoog percentage cacao. Op deze manier ga je met de workout door, omdat je weet wat de beloning zal zijn.

Luister naar power songs

Het is raadzaam om een playlist samen te stellen met power songs. Dit zijn nummers die je voortdurend blijven motiveren om door te gaan. Zorg er daarnaast voor dat de playlist even lang duurt als je trainingssessie.

Foto via
Foto via

Buddy up

Wanneer je een trainingsmaatje hebt, ga je veelal sneller naar de sportschool. En wanneer jullie samen in de sportschool staan, ben je veelal geneigd om beter te zijn dan je maatje. Dit resulteert in een tweemaal betere performance in de sportschool.

Voorkom spierpijn met een foam roll

Gefeliciteerd, je hebt een nieuw persoonlijk record gevestigd tijdens het bankdrukken. De dag erna ga je dit zeker voelen in je spieren. Om de volgende dag minder spierpijn te krijgen, moet je met een foam roll over de zere plekken rollen. Je zult merken dat gain niet altijd pain betekent.

Drink koffie

Caffeine vermindert het gevoel dat je moe bent en zorgt ervoor dat je harder en langer kunt werken. Het geeft daarnaast ook een energie boost, zorgt ervoor dat je helder kunt denken en stimuleert de vetstofwisseling. Een goede bakje koffie bij een van deze vijf toffe Nederlandse koffietenten is dus zeker een aanrader.

Train met regelmaat

Wanneer je niet met regelmaat traint, boek je minder snel resultaat. Fysieke veranderingen worden zichtbaar wanneer je je routine verandert. Terwijl je traint, ontwikkelt je lichaam zich tot het kan omgaan met de workouts die je uitvoert. Herhaal dezelfde routine en uiteindelijk boek je geen vooruitgang meer. Maak vanaf dat punt de oefeningen zwaarder en kijk hoeveel meer je uit een workout kunt halen.

Boek meer resultaat met deze fitness hacks en haal het beste uit jezelf. Toch meer van het hardlopen? Lees hier hoe je jouw hardloopprestaties kunt verbeteren, zonder te rennen!