Wat is er mis met de fatbike?
De populariteit van de fatbike, vooral onder jongeren, komt niet alleen door hun stoere uitstraling. Het zijn vaak opgevoerde monsters, die snelheden bereiken die meer thuishoren op de snelweg dan op het fietspad. En juist dát zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Het feit dat ze eruitzien als fietsen, maar rijden als brommers, maakt ze lastig te reguleren. Hierdoor ontstaan ongelukken die niet alleen vervelend, maar ook zwaar letsel kunnen veroorzaken. De nieuwe regels moeten daar verandering in brengen, maar de vraag is of dit genoeg is.
In een slimme zet hebben fabrikanten besloten om een alternatief op de markt te brengen dat nét buiten de nieuwe regelgeving valt: de skinny bike. Deze elektrische fiets lijkt in eerste instantie op een fatbike, maar komt met dunnere banden en een verstelbaar zadel. Slimme move, want zo omzeilen ze de regels die specifiek voor fatbikes gelden. En laten we eerlijk zijn: ze zien er nog steeds cool uit, zonder dat ze direct onder de helmplicht vallen.
Wat zijn precies de verschillen tussen een fatbike en een skinny bike?
Het verschil zit hem vooral in de details. De fatbike staat bekend om z’n dikke banden, wat hem de naam ‘fat’ heeft gegeven, en de hoge snelheden die hij kan bereiken. De skinny bike behoudt die stoere uitstraling, maar heeft dunnere banden, waardoor hij meer lijkt op een gewone e-bike. Geen zorgen, je ziet er nog steeds uit alsof je een motor bestuurt, maar dan zonder dat je verplicht een helm hoeft te dragen.
De vraag blijft: lost de skinny bike echt het probleem op, of is dit gewoon een slimme marketingtruc van fabrikanten om een nieuw speeltje aan de man te brengen? En wat is dan echt een fatbike? Verkeersdeskundigen zijn sceptisch en vrezen dat het probleem simpelweg verplaatst wordt naar een nieuw type fiets. De Fietsersbond is voorzichtig positief over de nieuwe regelgeving, maar waarschuwt dat we goed moeten kijken of deze ‘oplossing’ niet gewoon nieuwe problemen creëert.
Met de nieuwe regels en de introductie van de skinny bike is het duidelijk dat de elektrische fiets toch wel echt dan een flink blijvertje is. Of de fatbike daadwerkelijk zal verdwijnen, blijft echter onzeker. Fabrikanten hebben laten zien dat ze snel kunnen inspelen op nieuwe regelgeving, maar de vraag is of de wetgever net zo snel kan schakelen om nieuwe veiligheidsrisico’s te beperken. Eén ding is zeker: de strijd om de straat is nog niet gestreden.