Alles draait om de verleiding van de klanten
Supermarkten zijn inmiddels meesters geworden in het spel van de consumentenpsychologie. Want om je producten te verkopen moet je de mensen natuurlijk overhalen hun geld uit te geven. Om dit te doen, zetten ze alle kneepjes van het vak in en komen ontzettend veel psychologische trucs uit de doos om ons in de winkel te verleiden.
Van het moment dat je de winkel binnenstapt, tot het moment dat je afrekent, ben je omringd door strategisch ontworpen verleidingen die je subtiel aansporen om meer te kopen dan je van plan was. Vanuit het perspectief van de consument is dit hartstikke slim, maar eigenlijk worden we natuurlijk de hele dag voor de gek gehouden. Wij hebben voor je uitgezocht waarom zuivelproducten vaak achterin de supermarkt te vinden zijn.
De indeling in de supermarkt is niet toevallig
Al meteen bij binnenkomst is de supermarkt ingedeeld om je zoveel mogelijk geld te laten uitgeven. Neem bijvoorbeeld die opstelling zodra je de drempel overgaat. Waarom denk je dat je altijd begint bij de groente- en fruitsectie? Die kleurrijke, verse producten zijn als een visuele smaakexplosie die je zintuigen meteen activeert. En het is geen toeval dat ze daar zijn. Je wordt in de juiste mindset gebracht door eerst de gezonde producten te kopen en daarna ook die minder gezonde, maar winstgevendere producten te omarmen. Dit laatste gebeurd vooral in die lange gangpaden. De hoogste winstmarges worden vaak behaald op bewerkte en minder gezonde producten, en ze worden slim geplaatst waar je er niet omheen kunt. Die strategische positie, gecombineerd met variatie in producten, vergroot de kans dat je uiteindelijk toegeeft en iets extra’s in je karretje legt.
Niet alleen de indeling speelt een rol
De gehele winkelindeling zelf is ook volledig op de klantverleiding ingericht. Merk je dat je tegen de klok in loopt? Dat is geen vreemde gewoonte, het is een bewuste keuze van de supermarkt. Het vertraagt namelijk je tempo en dat geeft je meer tijd om rond te kijken. Door langer rond te lopen is de kans dat je nog even wat extra’s in je winkelmandje gooit ook wat groter. Maar niet alleen de fysieke opstelling is doordacht, ook alle kleuren, het licht en geluid spelen een rol. Wist je dat bepaalde kleuren, zoals rood en geel, ons actiever en impulsiever maken? Of dat muziek en geur onze stemming kunnen beïnvloeden en ons zelfs kunnen aansporen om specifieke producten te kopen? Deze subtiele tactieken zijn er allemaal op gericht om je aandacht te trekken en je koopgedrag te beïnvloeden. Het is ook hierom dat het brood altijd achter in de winkel net voorbij het groente en fruit zit; zo word je de hele tijd al verleid door de heerlijke geur van vers brood.
De reden dat zuivelproducten vaak achterin de supermarkt te vinden zijn
Doordat de zuivelproducten, zoals melk, kaas en yoghurt, achterin de supermarkt worden geplaatst, dwingen ze klanten om door de verschillende gangpaden te lopen. Dit verhoogt de kans dat klanten impulsieve aankopen doen en meer items aan hun boodschappenlijstje toevoegen dan oorspronkelijk gepland. Want laten we eerlijk zijn, bijna iedereen koopt altijd wel een zuivelproduct, toch?
Is het je toch gelukt om niks extra’s in je winkelmandje te doen? Dan moet je nog even je voet bij stuk houden. Als laatste kom je namelijk nog bij de kassa – de laatste verleidingszone. Hier staan nog snoepjes, tijdschriften en andere impulsieve aankopen. Een slimme zet om je op het laatste moment nog een extra product te laten oppikken voordat je vertrekt.