1. Hoe gespierd je bent

Als je goede sier wil maken bij de stewardessen, is het van belang dat je vanaf nu flink gaat sporten. De crew kijkt tijdens het boarden namelijk opvallend genoeg naar het aantal spierbundels dat het vliegtuig betreedt. Dit klinkt misschien heel vaag, en het heeft ook absoluut niks te maken met wat stewardessen aantrekkelijk vinden. Sterker nog: het is grotendeels puur praktisch. De cabine wordt namelijk volgeladen met grote hoeveelheden handbagage in de overhead lockers. Deze bagagevakken worden daardoor vaak erg zwaar, dus stewardessen zijn vaak naarstig op zoek naar sterke mannen die ze daar een handje bij kunnen helpen. Bovendien is het voor de stewardess goed om te weten waar in het vliegtuig zich sterke mannen bevinden, mocht er zich aan boord een dreigende situatie voordoen. Natuurlijk komt dit nauwelijks voor, maar het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om een situatie waarin iemand overmeesterd moet worden.

2. Of je in de luchtvaart werkt

Natuurlijk is het voor het cabinepersoneel handig om te weten of er mensen  met een relevante expertise aan boord zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor artsen, die in geval van nood kan bijspringen als iemand onwel wordt. Daarnaast is het handig om te weten of zich bijvoorbeeld piloten of andere luchtvaartmedewerkers op de vlucht bevinden. Daarom checkt het cabinepersoneel altijd of er luchtvaartmedewerkers aan boord zijn. Zij zijn namelijk getraind in de procedures omtrent bijvoorbeeld een noodlanding of evacuatie. Het cabinepersoneel weet ik een dergelijke situatie precies op wie ze kunnen terugvallen en wie eventueel getraind is om ze te ondersteunen in de noodprocedure. In het meest uitzonderlijke geval is het prettig als de cockpit weet of er iemand aan boord is met een vliegbrevet, mochten ze op welke manier dan ook ondersteuning nodig hebben.

3. Of je dronken bent

Aan boord van een vliegtuig mag zeker alcohol genuttigd worden, maar wel met mate. Dat komt omdat de crew tijdens een vliegreis niet gebaat is bij dronken passagiers. Dronkenschap gaat veelal gepaard met luidruchtigheid, vervelend gedrag en soms zelfs agressie. En aangezien je iemand er niet ‘zomaar’ even uit zet op tien kilometer hoogte, is het belangrijk dat dit soort situaties vermeden worden. Een landing maken vanwege een passagier die te diep in het glaasje gekeken heeft kost de maatschappij vele duizenden euro’s, dus het cabinepersoneel is hier enorm scherp op. Vaak peilen ze iemands status tijdens het controleren van de boardingpass: ze checken dat hoe iemand uit zijn of haar ogen kijkt, hoe er gereageerd wordt en of iemand afwijkend gedrag vertoont. Als dat het geval is, kan in onderling overleg besloten worden dat je niet mee mag op de vlucht. Kijk dus uit met het gebruik van alcohol voordat je het vliegtuig instapt, ook als je door vliegangst gespannen bent.

vliegtuigbemanning

4. Of je ziek of onwel bent

Net als dat het cabinepersoneel niet gebaat is bij dronken passagiers, geldt dat ook voor passagiers die ziek of onwel zijn. Bepaalde symptomen kunnen namelijk duiden op ernstige, onderliggende ziektebeelden waar hoog in de lucht geen gespecialiseerde zorg voor geboden kan worden. Met andere woorden: de bemanning is zeer alert op ziekteverschijnselen als de passagiers het vliegtuig binnendruppelen. Als je twijfels hebben bij de status van je gezondheid, kan wederom overwogen worden je niet mee te nemen op de vlucht. Het kan natuurlijk voorkomen dat passagiers tijdens de vlucht ziek of onwel raken. In dat geval doet het cabinepersoneel vaak een beroep op eventuele zorgverleners aan boord, of besluiten de passagier in kwestie naar de businessclass te verplaatsen. Om die reden komt het weleens voor dat passagiers al vóór take-off aangeven bij de bemanning dat ze zich niet lekker voelen, in de hoop een plaats in de business class te bemachtigen. Niet doen dus, want het kan je je vliegticket kosten. Soms is een vliegtuig namelijk genoodzaakt te landen, omdat iemand gespecialiseerde hulp nodig heeft.

5. Of je vliegangst hebt

Als je vliegangst hebt, hoef je niet bang te zijn dat je het vliegtuig uitgezet wordt, maar het is voor de bemanning wel prettig om te weten. Ze zijn namelijk getraind om mensen met vliegangst goed bij te kunnen staan, dus is het handig als ze hiervan op de hoogte zijn. Want ja, ook mensen met vliegangst kunnen nogal storend zijn. Er kan namelijk sprake zijn van trillen, huilen en soms zelfs gillen. Niet fijn voor de andere passagiers dus, en de crew weet precies hoe ze deze mensen gerust kunnen stellen. Schroom dus vooral zelf niet om het aan te geven als je last hebt van vliegangst. Maar ook als je dat niet doet houden de stewardessen tijdens het boarden in de gaten of ze angstige mensen in het vizier kunnen krijgen. Ze kunnen je dan bijvoorbeeld wat extra aandacht geven, en als het nodig is ook een comfortabele zitplek. Maak het dus bespreekbaar, vooral voor je eigen bestwil.

6. Of je een zichtbare beperking hebt

Je hoeft natuurlijk geen genie te zijn om te kunnen bepalen of iemand een fysieke beperking heeft, maar voor de crew is het wel goed om te weten waar ze zich in het vliegtuig bevinden. Dit wordt overigens uitgebreid besproken tijdens de zogenaamde briefing voorafgaand aan de vlucht. Hierin bespreekt het cabinepersoneel precies hoe de vlucht eruit ziet: vliegtijd, werkzaamheden, aantal passagiers, en dus ook of er extra begeleiding nodig is. Meestal mogen mensen met een fysieke beperking eerder het vliegtuig in, zodat de bemanning de tijd heeft hem of haar een comfortabele plek te geven, zonder dat het de andere passagiers ophoudt. Echter is het wel van belang dat de passagier in kwestie ook op een zorgvuldige manier geëvacueerd kan worden, mocht dat nodig zijn. Daarom weet het cabinepersoneel altijd precies waar deze passagiers zitten, en zij zorgen ervoor dat de vlucht ook voor hen zo veilig mogelijk wordt ingericht.

7. Of je iets illegaals van plan bent

Je zat hier waarschijnlijk al de hele tijd op te wachten, maar het cabinepersoneel controleert ook op verdachte activiteiten tijdens het boarden. Dat wil zeggen dat ze letten op afwijkend gedrag, dat eventueel kan wijzen op een criminele situatie. Natuurlijk vindt er een uitgebreide security check plaats alvorens passagiers het vliegtuig gaan betreden, dus dit soort taferelen zijn zeldzaam. Vandaar dat deze ’taak’ van de bemanning de hekkensluiter is dit rijtje is, aangezien dit geen prioriteit heeft. Opvallend gedrag is uiteraard altijd een puntje van interne discussie binnen het cabinepersoneel, en ze zullen nooit vertrekken zonder hier melding van te hebben gemaakt. Wist je trouwens dat de bemanning standaard het hele toestel controleert op verdachte zaken voordat ze beginnen met boarden? Dit is standaard procedure, omdat het toestel soms afkomstig is uit landen met extra veiligheidsrisico’s. Hiervoor is een strikte procedure ingesteld, waarbij het personeel onder andere de stoelen en de toiletten checkt op eigenaardigheden. Als dit protocol is opgevolgd, staat niets een veilige vliegreis nog in de weg.

Vaak last van een jetlag na een lange vliegreis? Met déze tips voorom je een jetlag.