Waarom is klagen goed voor je?

Over het algemeen hebben wij Nederlanders het niet slecht. Zeker niet wanneer je het vergelijkt met sommige landen in andere werelddelen. Toch is er iets waar wij Nederlanders héél goed in zijn: klagen. Het is voor de mensen tegen wie je klaagt vaak fijner als je gewoon chill doet en dingen positief blijft bekijken. Maar er zijn momenten waarop klagen toch ook echt goed voor je kan zijn. Check it out:

1. Je raakt een deel van je frustratie kwijt

Misschien erger je jezelf aan een collega of ben je chagrijnig omdat het internet er voor de zoveelste keer uit ligt. Op een gegeven moment zit het je tot hier en dan lucht op om gewoon even de frustratie eruit te gooien. Dat kan ontzettend opluchten, al moet je ook oppassen dat je er niet in doorslaat.

klagen voordelen

2. Door te klagen kan je samen met een ander naar een oplossing zoeken

Wanneer je niet vertelt wat je dwars zit, zal de ander zich misschien helemaal nooit realiseren dat je iets dwars zit. Maar als je aangeeft waarmee je zit, dan kan er gezocht worden naar een oplossing, samen.

3. Door te klagen kan je zien of iemand anders betrouwbaar is

Wanneer je loopt te klagen, kan dat een manier zijn om meer te leren over de ander. Je kunt erop letten of de ander je steunt of dat hij of zij je eigenlijk meer lijkt de vooroordelen. Je krijgt door te klagen dus wat meer inzicht in hoe iemand je ziet. Zal diegene je gewoon blijven steunen wanneer je minder positief bent of wordt het snel tegen je gebruikt? Het kan op die manier helpen om in te zien hoe je relatie met iemand in elkaar zit.

klagen op collega

4. Mindfull omgaan met klagen helpt je met reflecteren

Tijdens een gesprek zijn we vaak ook op een bepaalde manier onze gedachten aan het hervormen. Zeker wanneer je nieuwe informatie krijgt en nieuwe inzichten opdoet. Wanneer je niet in de mood bent voor een vrolijk gesprek en je er van alles uit wil gooien, kan dit moeilijker zijn. De truc is om mindfull te blijven tijdens het klagen, dan kan het je helpen te reflecteren op zaken.

Denk er bij het klagen vooral aan dat je er niet te ver in doorslaat en dat je op zoek blijft gaan naar een goede oplossing zonder de ander te beledigen.