Iedereen heeft wel een soort ritueeltje vanaf de stap over de drempel op kantoor. En die eerste twee uur op werk is altijd weer opstarten, zoals je misschien wel weet. Mailtjes checken, Facebook uitspelen, veel te veel koffiezetten. Voor je het weet is het middaguur bereikt en heb je echt geen zak uitgevoerd. Hoe zorg je er nou voor dat je wel productief bent in deze tijd? Wellicht helpen de volgende stappen.
1. Begin met het vervelends
Het moment dat die wekker om 07:15 zal je dit niet zo ervaren, maar in de ochtend heb je de meeste wilskracht van de dag. Daarom zou bij de start van je dag direct het meest vervelende van die dag moeten doen. Dan hoef je daar in ieder geval de rest van de dag niet meer naar om te kijken. Klap een koffie achterover, grijp je motivatie bijeen en doe die taak.
2. Kies voor jezelf
Negen van de tien mailtjes waar jouw inbox door overspoelt, hebben geen prioriteit. Dus richt je in de ochtend op dingen die wel belangrijk zijn. Scan even snel je inbox om te kijken of er iets tussen zit dat urgent is. Zo niet, move on. Skip een aantal mailtjes, want er zijn vast belangrijkere dingen te doen. Stap af van dat mailtjes-check-ochtendritual.
3. Meet je to-do-list
Het organiseren van je to-do-list. Echt iets voor op je to-do-list. Maar rangschik ze op mate van urgentie. Stel jezelf de vragen: dient dit doel een groter doel? Is het topprioriteit voor het bedrijf? Maak ik er geld mee? Haalt het een last van je schouders? Kan je het vandaag doen? Wanneer je ‘m hebt georganiseerd, hak grote taken in specifieke acties om je doel te behalen.
4. Begroet je team
Ja, ook die collega waar je niet zoveel mee hebt. Iedere ochtend je team begroeten helpt jou met een goede start. Jij wordt er blij van en de energie in je kantoor wordt er in ieder geval niet slechter op. Daarnaast zullen collega’s een vriendelijke collega eerder helpen, dan die guy die met een lang gezicht zich verschuild achter die 27″ en niks van zich laat horen, behalve om te vragen of iemand de salami wilt aangeven tijdens de lunch.
Alsjeblieft, vier dingen die je helpen productiever te werken in de ochtend.