Meer ongelukken op de fatbike
Uit cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het aantal ongelukken met fatbikes enorm is gestegen. In 2022 waren er maar zeven fatbike-bestuurders op de spoedeisende hulp beland. Vorig jaar waren dit er 59. Dit jaar staat de teller na de eerste vier maanden al op 33 incidenten. Het gaat hierbij alleen om ongevallen waarbij de bestuurder zelf gewond raakte. Het werkelijke aantal incidenten ligt waarschijnlijk nog hoger, omdat niet altijd wordt genoteerd welk type e-bike betrokken was bij een ongeluk.
VeiligheidNL wil een minimumleeftijd voor fatbikes
De Fietsersbond en VeiligheidNL zijn het erover eens dat er iets moet veranderen en benadrukt de verantwoordelijkheid van zowel ouders als handelaren. De kinderen zijn niet verzekerd als er een ongeval gebeurt. VeiligheidNL wil een minimumleeftijd van 16 jaar voor bestuurders van fatbikes. Ook omdat je op die leeftijd een stuk meer risico besef hebt en weet wat je doet. Je ziet veel kinderen van 10 tot 14 erop fietsen, maar die hebben vaak niet door hoe snel ze eigenlijk gaan en wat een veilige manier is van gebruik.
Het dragen van een helm op een e-bike
Daarnaast is het toch gek dat het verplicht is om een helm te dragen op een scooter, maar je op een fatbike zonder mag gaan. De snelheid is niet hetzelfde (e-bikes kunnen normaliter tot 25 kilometer per uur), maar toch kun je met beide gevallen jezelf behoorlijk verwonden. Bovendien zijn veel fatbikes vrij eenvoudig illegaal op te voeren naar een snelheid van 45 kilometer per uur. Wanneer een elektrische fiets 45 kilometer per uur kan, dan worden deze fietsen officieel speed pedelecs genoemd, en dan geldt er wel een helmplicht voor een e-bike.
In maart waren vier grote fatbike fabrikanten al bezig met het tegengaan van het opvoeren van fatbikes. Toch zal alleen deze stap niet genoeg zijn om het probleem op te lossen. Dit probleem zal dus nog wel even spelen tot ze tot een oplossing komen.