Direct naar content
De bitcoin is een belangrijk onderdeel van het advies van finfluencers
Afbeelding: Thought Catalog

Universiteit Utrecht waarschuwt: advies van ‘finfluencers’moet je niet opvolgen

Wat velen al dachten, wordt nu bevestigd: advies opvolgen van finfluencers kost je alleen maar geld, in plaats van dat het geld oplevert. Volgens een analyse van onderzoekers aan de Universiteit in Utrecht is het verstandig om het advies van finfluencers links te laten liggen. Maar waarom?

Door Ramon Pater

Aandelenmarkt daalt na advies finfluencers

Finfluencers (een combinatie van financial en influencer) zijn mensen die content maken over beleggen en financiële zaken op sociale media. Deze mensen geven online advies over beleggen, sparen en cryptocurrency. De finfluencers hebben over de afgelopen jaren een groot publiek opgebouwd. De cijfers van Autoriteit Financiële Markten (AFM) vertellen dat een groep van meer dan 150 online financiële influencers een publiek bereikt van 1,1 miljoen mensen. Een fors aantal.

Uit de analyse van de onderzoekers aan de Universiteit Utrecht blijkt dat je dat advies beter niet kunt opvolgen. Een week na het advies van een finfluencer daalt de cryptocurrency markt met zo’n twee procent en de aandelenmarkt met één procent. Dat terwijl je denkt dat het advies voordelig zou moeten zijn.

Opkomst finfluencers dankzij Millennial en Gen-Z generaties

De populariteit van finfluencers komt mede omdat men de traditionele adviseurs niet meer vertrouwen. Dat komt omdat deze slecht geïnformeerd zijn en meerdere belangen hebben. Nu blijkt dat finfluencers tegen precies dezelfde dingen aanlopen.

Ook draagt de opkomst van sociale media onder Millennials en Gen-Z bij aan de groei van finfluencers. Door korte video’s en persoonlijke berichten bereiken de financiële influencers hun publiek makkelijker dan traditionele adviseurs. Ook is de benadering van de nieuwe generatie adviseurs een stuk laagdrempeliger omdat het online plaatsvindt.

Beleggersapp Bux krijgt torenhoge boete van AFM

Beleggersapp Bux krijgt een boete van formaat door de toezichthouder AFM. De broker, eigendom van ABN AMRO, heeft de regels overtreden. Bux betaalde finfluencers een vergoeding om zo nieuwe gebruikers binnen te hengelen en dat mag niet.

De boete, die 1,6 miljoen euro bedraagt, werd in november al opgelegd, maar kwam woensdag pas naar buiten. Haalde een financiële influencer een nieuwe gebruiker binnen, dan kregen zij een vergoeding, en daar kreeg de AFM lucht van.

Dit is niet de eerste keer dat finfluencers betrokken zijn bij de AFM. In september kregen Koen Nieuwenhuijs en Mories van de Venne een boete van 800.000 euro vanwege het medeplegen van illegaal vermogensbeheer. Kortom, pas op met advies van finfluencers en volg vooral je eigen advies.