Treinen over legendarische spoorwegen
Wat men vaak vergeet is ’t feit dat de trein lange tijd de enige vorm van publiek transport was. Sterker nog, met de komst van spoorwegen werden verschillende – tot dan – afgezonderde steden verbonden met de buitenwereld. Het was een uitgelezen kans om bevoorrading, post en mensen zelf van A naar B te brengen – en terug. Spoorwegen lopen daarom vaak door de meest onherbergzame gebieden en zijn soms honderden kilometers lang. Als gevolg hiervan kunnen we vandaag de dag nog steeds genieten van deze routes en tegelijkertijd een ongelooflijk groot deel van een land of werelddeel zien. Vroeger was zo’n rit een noodzaak, nu is ’t een voorrecht.
1. Zuid-Oost Azië – Eastern & Oriental Express
Laten we maar meteen beginnen met een van de mooiste routes om Azië (of een deel ervan) in je op te nemen. De Eastern & Oriental Express is een treinrit die je meeneemt van Thailand, naar Maleisië en Singapore. Wanneer je de volledige route aflegt, ben je vier dagen en drie nachten onderweg. Belmond Ltd. – het bedrijf achter deze trein – heeft het treinstel dat dateert uit 1972 volledig aangepast aan hedendaagse standaarden.
Je stapt op in Bangkok en stapt weer uit in Singapore. Tussendoor kun je uitstappen in Kuala Lumpur, Butterworth en Kanchanaburi. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een treinstel dat bestaat uit twee restauratiewagens, twee barwagens, een heuse bibliotheek én een open air wagon. Hier kun je ongestoord genieten van ’t uitzicht doordat de wagon praktisch aan alle kanten ‘open’ is. Als je geïnteresseerd bent in deze treinreis, weet dan wel dat je ongeveer €2300 kwijt bent voor de volledige route.
2. Schotland – The Royal Scotsman
Schotland is een van de weinige landen die we nog per step zouden bezoeken. De uitgestrekte vlaktes, de ongerepte natuur en bovenal de rijke historie maakt het een van de mooiste, no-nonsense bestemmingen binnen handbereik. Mocht je toch liever met de trein gaan, dan is de Royal Scotsman een absolute aanrader. Ook deze trein is eigendom van Belmond Ltd. dus ook hier weer een prachtig treinstel met alle mogelijke luxe aan boord.
In vergelijking met andere treinen voor de lange afstand is de Royal Scotsman een ‘kleintje’. Er is slechts plek voor 36 passagiers aan boord van dit treinstel, maar dat maakt de reis enkel charmanter. De trein bestaat uit een tiental wagons. Vijf daarvan zijn ingericht voor het verblijf van de passagiers, daarnaast is er nog een wagon voor ’t personeel, een wagon ter observatie van de prachtige omgeving, twee restauratiewagens en een Spa-wagon. Juist ja, deze trein heeft een Spa aan boord. Heeft u nog meer wensen? Reizen met de Royal Scotsman kan helaas niet met een Railrunner. Per nacht betaal je zo’n €1900, kost wat, maar dan heb je ook wat.
3. Australië – Indian Pacific
De Indian Pacific is in dit rijtje de meest bijzondere trein. Het is namelijk een van de weinige treinen die het stempel Transcontinental Express mag dragen. De trein rijdt namelijk van Sydney naar Perth – dat wil zeggen van de Atlantische Oceaan naar de Indische Oceaan. Daarnaast is het een route die je absoluut nooit meer zal vergeten. De trein dendert over een spoor dat maar liefst 4352 km lang is. Een reis die enkele dagen in beslag neemt, maar waar je zeer waarschijnlijk geen genoeg van kunt krijgen.
Leuk detail: tijdens deze treinrit pak je direct het langste stuk spoor dat enkel rechtdoor gaat mee. Een schamele 478 km van de route zonder een enkele bocht. Wanneer je de volledige route aflegt, ben je ongeveer 65 uur onderweg. Tijdens de reis kun je kiezen uit vier verschillende categorieën om in te reizen. De Red Service Day-Nighter, Sleeper, Gold Service en Platinum. Uiteraard heeft iedere klasse z’n voor en nadelen. De laatste, de Platinum, is pas sinds 2008 onderdeel van ’t aanbod. Prijs: ongeveer €1000 per nacht. Dan heb je wel een ontbijtje op bed, toegang tot ’t restaurant en een comfortabele douche tot je beschikking.
4. Afrika – Pride of Africa
Als je zin hebt om 9 dagen lang door te brengen aan boord van een prachtige, klassieke trein, dan is Pride of Africa de ultieme optie voor jou. Wanneer je opstapt in Pretoria, reis je via Zuid-Afrika naar Zimbabwe, Zambia en Tanzania. Een route die ongeveer 3200 km aflegt. Logisch ook dat je dan negen dagen onderweg zal zijn. Het is een route die al sinds 1989 wordt afgelegd door de Pride of Africa.
Dit treinstel is het meest prestigieuze vervoermiddel dat Rovos Rail (het familiebedrijf achter deze en andere treinen in Afrika) in hun portfolio heeft. Aan boord van de Pride of Africa is plek voor 72 gasten en het kost je zo’n €1900 per nacht. Een aardig bedrag, maar gezien de route krijg je er heel wat voor terug. Uiteraard is de trein van alle gemakken voorzien.
5. Canada – Rocky Mountaineer
De laatste in dit rijtje van pittoreske treinritten is de Rocky Mountaineer. Een van meerdere treinstellen die het gelijknamige bedrijf heeft rijden in Noord-Amerika. De trein heet dus niet echt Rocky Mountaineer, het bedrijf erachter wél. Hun treinstellen rijden over vier verschillende routes door Noord-Amerika. Zo kun je aan boord van een treinstel van Rocky Mountaineers een reis maken van Alberta naar British Columbia en Washington (de staat).
Wat mooi is aan de treinen van Rocky Mountaineer, is het feit dat ze enkel overdag rijden. Niet omdat ze geen verlichting hebben, maar omdat ze hun passagiers op de best mogelijke manier willen laten genieten van de omgeving. In de nacht is dat natuurlijk iets minder – wat ons betreft een goed idee. Al ruim 1,8 miljoen passagiers hebben gebruik gemaakt van de service van dit bedrijf. Een treinrit kan tot 12 dagen in beslag nemen en kost €1350 per nacht.