Social media is voor sommigen een waar godsgeschenk, maar zoals we allemaal wel weten vinden er ook duistere praktijken plaats op dit digitale bestel. Dit zal niet voor iedereen nieuws zijn, maar in hoeverre social media zit geworteld in alle facetten van de samenleving kan best schokkend zijn.
Sinds de opkomst van social media zijn er heftige cijfers boven water komen drijven. De zelfmoordcijfers stegen aanzienlijk, depressie is een groter probleem dan ooit te voren en fake nieuws vliegt ongecontroleerd over het wereldwijde web. En wie kan deze problematiek beter uitleggen dan diegenen die deze gang van zake zelf ontwierpen?
In The Social Dilemma praten oud-werknemers van Facebook, Apple, Twitter en Google over de gevolgen die hun eigen innovatieve ideeën met zich mee hebben gebracht en brengen, bijvoorbeeld de like-knop op Facebook. Deze selectieve groep toont aan dat ze in Silicon Valley veel te ver gegaan zijn, met desastreuze gevolgen. De grote platformen zijn zo verslavend mogelijk gemaakt en deze ex-werknemers weten daar alles van. In deze nieuwe Netflix-serie komen zij als klokkenluiders aan bod.
Social media is verslavend
Psychologie speelt een doorslaggevende rol in dit machtsspel. Het algoritme en ieder push-bericht is precies zo ontwikkeld dat jij telkens weer kleine hoeveelheden dopamine binnenkrijgt, zodat je keer op keer blijft refreshen. Iedere keer wanneer je dat doet krijg je weer wat nieuws te zien en dat is ook meteen valkuil. Tristan Harris (voormalig Google-medewerker en hoofdpersoon in de docu) vergelijkt onze telefoons met de gokkasten in Las Vegas. ‘Iedere keer als je ‘m ziet liggen, weet je dat-ie misschien iets voor je heeft. Dus speel je die gokkast.’
Alles op social media wordt nauwkeurig bijgehouden. Naar welke afbeelding je kijkt, hoe lang je er naar kijkt. Ja, serieus: hoe lang je er naar kijkt.
The Social Dilemma kan voor sommigen fungeren als wake-up call met betrekking tot de gevaren van sociale media. En natuurlijk met de huidige situatie in volle gang is dit zeer relevant om te bekijken. We zijn met z’n allen haast afhankelijk geworden van de grotere social-media platformen. Zo erg zelfs dat de democratie er aan ten gronde kan gaan. Kijk maar eens naar de Amerikaanse verkiezingen, waar social media een essentiële rol speelt.
The Social Dilemma is te zien op Netflix
Toch zal er niet zo snel verandering komen in dit systeem. Dat komt omdat er te veel belangen in het spel zijn. Het is te hopen dat het bijdraagt aan het collectieve bewustzijn. Dus geloof niet alles wat je voorgeschoteld wordt. Klinkt heel logisch, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden.