Stichting Blendin
Het vluchtelingenverhaal is vrijwel iedere week onderwerp van gesprek. Niet geheel vreemd natuurlijk, er is een berg aan ellende gaande in de wereld en Europa lijkt een van de weinige, veilige toevluchtsoorden. Het is een aspect van de oorlogen en armoede dat we niet mogen negeren. Wat vaak blijkt is ’t feit dat men niet goed weet hoe om te gaan met vluchtelingen. Waar kunnen ze onderdak krijgen en hoe laat je ze integreren in onze samenleving?
Blendin heeft hier een ogenschijnlijk goede oplossing voor weten te vinden. De stichting richt z’n pijlen op het creëren van sociale connecties die er voor zorgen dat de vluchteling (of zoals zij het noemen nieuwkomer), eenvoudiger z’n draai kan vinden in onze maatschappij. In het geval van Blendin worden de nieuwkomers in contact gebracht met de locals. Om beter te begrijpen hoe dit in z’n werk gaat gingen we in gesprek met de mannen achter Blendin. Julius Weise en Maurits Peeters vertellen ons hoe Blendin tot stand is gekomen en waar de toekomstplannen liggen.
Kunnen jullie kort beschrijven wat Blendin doet?
Blendin biedt nieuwkomers ((voormalige) vluchtelingen) de kansen om in aanraking te komen met locals en zo nieuwe vriendschappen op te bouwen. Sinds februari 2017 zijn we hiermee bezig en gebruiken we ons online platform én het organiseren van events om deze ontmoetingen tot stand te laten komen.
Hoe zijn jullie op ’t idee gekomen?
Julius: Ik kwam op het idee toen ik in Bologna was voor een minor. Ik kende nog niemand dus ging ik maar naar het park om te voetballen, op het veldje kwam ik jonge mannen tegen die uit verschillende West-Afrikaanse landen waren gevlucht en in Bologna terecht waren gekomen. Zij speelde daar elke dag. Ik leerde hen langzamerhand goed kennen en speelde na de eerste ontmoeting elke keer samen.
Er ontstond een hechte vriendschap, een die de mannen niet eerder hadden ontwikkeld. Ze werden met de rug aangekeken en aanstalten om hen een rol in de samenleving te geven bleef uit. Een uitzicht op een toekomst hadden ze niet en ze verbleven eigenlijk voortdurend in een limbo, niet wetend wat de dag van morgen zou brengen. Eenmaal terug in Nederland besloot ik om samen met familie naar Lesbos te gaan tijdens kerst om daar te helpen. Hulp die vooral bestond uit het uitdelen van eten, dekens en medicijnen en morele steun.
Terug in Amsterdam wilde ik dit doorzetten en ben ik vrijwilligerswerk gaan doen bij een noodopvang aan de Marnixstraat. Daar schrok ik van de situatie. Mensen die daar verbleven mochten eigenlijk niks zelf doen. Kleren wassen, eten opscheppen of troep opruimen moest allemaal gedaan worden door Nederlandse vrijwilligers. Dit resulteerde in een situatie waarbij de bewoners enorm verveeld rondhingen en allemaal uren staarden naar hun mobiele telefoons. Toen dacht ik: dit moet anders. Er moet een platform komen om deze twee groepen gemakkelijk en vrijblijvend in contact te krijgen met elkaar.
Maurits: Ik sprak in het voorjaar van 2017 een Syrische nieuwkomer die kort daarvoor in Nederland was aangekomen. Ik sprak lang met hem en hij deelde zijn verhaal. Over hoe ze via Facebook pagina’s tips kregen over de helse tocht die ze doorstonden (extra set formele kleding mee voor in Hongarije. Om de schijn te wekken dat je niet op vlucht bent) en familie die over heel Europa verspreid zit. Het gesprek raakte me, en na het te hebben laten bezinken ontstond het idee voor een initiatief dat nieuwkomers gratis toegang biedt tot festivals, concerten en nachtclubs.
Doordat ik zelf veel op festivals en in nachtclubs stond voor optredens was die stap snel gemaakt. Als Nederlander word je van jongs af aan het belang van cultuur bij gebracht. Basis en middelbaar onderwijs nemen hun leerlingen verplicht een aantal keer per jaar mee naar musea. Zo groei je van jongs af aan in de samenleving, waarin je gelijkenissen hebt vanwege overeenkomstige ontwikkeling. Veel nieuwkomers moeten die ontwikkeling nog doormaken om zich onderdeel te kunnen voelen. Maar zonder instantie die dat voor hen aanbiedt blijft dat uit. Op eigen initiatief blijft die stap uit. Dat komt door de kleine budgetten en de gebrekkige kennis van wat er allemaal te doen is.
Wat heeft jullie doen besluiten om van brainstormen daadwerkelijk naar actie over te gaan?
Maurits: We komen beiden uit een omgeving waarin zich veel doeners bevinden. Mensen die werkelijk actie ondernemen. Beiden hebben we ervaring opgedaan op werkend en ondernemend gebied, dus we wisten dat je ook door met kleine stapjes te beginnen, iets moois kan opbouwen. Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. De kleinste overwinningen voor ons maken al een enorme impact. Doordat nieuwkomers dankzij het platform van Blendin, een plekje kunnen vinden in de Nederlandse maatschappij en locals zich kunnen verrijken met nieuwe culturen en meningen over nieuwkomers kunnen vormen vanuit eigen ervaringen in plaats van verhalen uit het nieuws.
Het onderwerp vluchtelingen is zacht gezegd redelijk beladen, hoe ervaren jullie dit?
Julius: De beladenheid rondom het onderwerp merken wij nauwelijks. De mensen die zich aanmelden op Blendin doen dit vanuit hun eigen ambitie om nieuwkomers te leren kennen en hen Nederland te laten zien door hun ogen. En voor de nieuwkomers geldt dat zij allemaal heel graag meer willen leren over Nederland en Nederlanders en graag mee willen komen met de rest. Tot nog toe zijn alle reacties die we krijgen lovend. Vanuit onze directe omgeving, maar ook vanuit bedrijven waarmee we samenwerken en vanuit politieke hoeken.
Op elk moment in de tijd staat een samenleving voor verschillende uitdagingen. Door sociaal ondernemerschap kun je daar op een eigentijdse en innovatieve manier een positieve draai aan geven. Wij proberen weg te blijven van politieke standpunten over migratie. Blendin staat voor een samenleving waar nieuwkomers en locals samen leven en elkaar dus verrijken, in plaatst van gesegregeerd. Een goede integratie werkt in ieders voordeel. Links om of rechts om. Vooruitgang moet op ieders agenda staan.
Wat is essentieel in het opstarten van je onderneming?
Julius: Denk goed na over wat je kosten zijn. Probeer je vaste lasten in de begin fases zo laag mogelijk te houden. Wij werken altijd doormiddel van learning by doing. Door kleine stappen te maken en te leren van elke stap, leer je je organisatie heel goed kennen en leer je hoe je belanghebbenden er mee omgaan. Voor veel jonge ondernemers geldt dat er niet heel veel financiële middelen voor handen zijn. Dat wordt vaak als obstakel gezien.
Als je je voorwerk heel goed aanpakt, je markt in kaart brengt en je sterke en zwakke kanten in alle eerlijkheid uitdenkt, kan je voor jezelf een helder stappenplan opstellen en klein beginnen. En ken je eigen talent, wees eerlijk naar jezelf en de gene met wie je werkt over waar je eigen zwaktes liggen. Dat bespaart je tijd op de lange termijn en zorgt ervoor dat je jezelf ook gerichter kan ontwikkelen. Ten slotte is het bouwen van een team enthousiaste en gemotiveerde mensen van groot belang. Wij zijn een stichting met een kleine cashflow dus iedereen die bij Blendin werkt moet echt tot in de tenen gemotiveerd zijn.
Hoe vinden jullie de omgang met ’t vluchtelingenaspect op dit moment?
Maurits: Er worden enorm veel goeie dingen georganiseerd. Je merkt dat de grote overheidsinstanties de grote golf van vluchtelingen in 2014 en 2015 niet aan kon. Voor die groep is er nog veel achterstallig werk. Momenteel, doordat er veel minder vluchtelingen Nederland binnenkomen, werken die systemen weer beter. Wij proberen ons netwerk zo groot mogelijk te maken en zoveel mogelijk partijen te betrekken bij het vraagstuk.
Met welk aspect overtuigen jullie andere organisaties en potentiële partners om te helpen in jullie missie?
Maurits: Zoals eerder gezegd werkt een goede integratie in ieders voordeel. Overheden besparen enorm veel geld op het moment dat een nieuwkomer mee kan komen in de samenleving, een leven kan opbouwen zowel sociaal als op de arbeidsmarkt. Maar om dat te kunnen doen moeten we met z’n allen dat proces tegemoet komen. Op beleidsniveau komen veranderingen maar langzaam op gang. Door zelf het initiatief te nemen samen te werken en mensen en bedrijven (culturele instanties zoals musea, pop-podia, bioscopen, concertgebouwen, theaters, festivals etc.) een manier te geven waarop ze kunnen bijdragen, kunnen we snel positief impact maken.
Hoe zien jullie de toekomst in van Blendin?
Julius: We beginnen 2018 met een campagne. We willen groeien in het aantal leden en zorgen dat we zoveel mogelijk nieuwkomers bij ons aan kunnen sluiten. Maar daarnaast willen we natuurlijk ook zoveel mogelijk locals aantrekken. Vandaar dat we deze campagne breed gaan uitrollen, zowel online als offline. Dit jaar gaan we ons richten op het uitbouwen van de Culture en Work takken van de organisatie.
Met Blendin Work willen we nieuwkomers die bij ons aangesloten zitten en opzoek zijn naar werk, helpen bij het vinden van een passende baan. Blendin Culture staat nu nog in de kinderschoenen vanaf 1 januari gaan we vol inzetten op het uitbreiden van ons netwerk van culturele partners en willen we elke maand een evenement organiseren bij een van deze partners. Dat kan een filmavond zijn in het EYE (in samenwerking met Cineville en EYE), of een speciale rondleiding door het Rijksmuseum voor locals/nieuwkomers en hun ‘blend’ (de local/nieuwkomer met wie ze een connectie hebben gemaakt). Of zoals recent, een bezoek aan Het Nationale Opera en Ballet.
Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van een Blendin Pas waarmee nieuwkomers gratis toegang kunnen krijgen tot culturele evenementen en instanties, en waarmee locals korting krijgen bij diezelfde evenementen of instanties wanneer ze samen met hun blend een bezoek brengen. Na de zomer willen we de eerste stappen gaan zetten in de richting van een landelijke uitrol.