Squid Game’s financiële succes
Eerlijk gezegd; als je niet gehoord hebt van uber-populaire serie Squid Game, dan moet je onder een steen geleefd hebben. De serie speelt zich af in het hedendaagse Zuid-Korea, waarin 456 wanhopig deelnemers het tegen elkaar opnemen in een dodelijke en mysterieuze wedstrijd. Ze doen dat in een reeks kinderspelletjes om kans te maken op 45,6 miljard won (ongeveer 33,3 miljoen euro). Volgens de maker en regisseur van de serie is Squid Game bedoeld om de aandacht te leggen op de groeiende welvaartsverschillen in de huidige moderne samenleving in de vorm van een extreme competitie.
De show kostte Netflix ‘slechts’ 24,1 miljoen dollar (zo’n 20,7 miljoen euro). Dat klinkt veel, maar dat valt reuze mee wanneer je het met de inkomsten vergelijkt. Ze denken dat de ‘impact value’ van de show op zo’n show 891 miljoen dollar (zo’n 772.8 miljoen euro) zal uitkomen. Dat is het aantal mensen dat zich bij Netflix aansluit naar aanleiding van de serie. Een kleine rekensom laat zien dat Netlfix dus zo’n 40 (!) keer terugverdient wat ze in de serie hebben geïnvesteerd. Sick!
Squid Game is de meest bekeken serie op Netflix
En dat is nog niet alles, want in de eerste 23 dagen na de release in september hebben 132 miljoen mensen minstens 2 minuten van de show bekeken. Dat is meer dan de helft van de 209 miljoen mensen die wereldwijd een abonnement hebben op Netflix. Van die 132 miljoen mensen hebben 87 miljoen de show uiteindelijk in die 23 dagen afgekeken. Wat ongeveer 66% van het totale aantal kijkers is. In totaal hebben Netflix-gebruikers meer dan 1,4 miljard uur aan Squid Game gekeken in zo’n korte tijdspanne.
De populariteit van de show heeft niet alleen Netflix beïnvloed, maar ook zijn acteurs en actrices, Zo kregen zowel hoofdrolspeler Lee Jung-jae als model en actrice HoYeon jung massaal veel aandacht op Instagram.