Snapchat, iedereen kent het gele logo met het spookje. Dé app waarmee je slechte foto’s van jezelf of andere naar elkaar kunt sturen. Het bedrijf is erg succesvol. Dit heeft Facebook ook in de gaten. Het is dus niet voor niks dat Snapchat een bod kreeg van 3 miljard van deze blauwe reus. Snapchat ging niet akkoord met het bod Een slimme zet want het bedrijf is ondertussen 20 miljard waard. Maar hoe is Snapchat nou eigenlijk ontstaan?

Ontstaan

Snapchat werd in 2011 opgericht door Evan Spiegel en Bobby Murphy, twee studenten van de Stanford universiteit. Zij wilde een app op de markt brengen waarbij je foto’s naar elkaar kon sturen die na een tijdje weer zouden verdwijnen. Op dat moment hielden foto apps zich vooral bezig met het mooier maken van foto’s terwijl Spiegel en Murphy zich juist wilde focussen op die rare selfies en grappige foto’s. Ze werkte hard aan dit idee en in september 2011 werd de app gelanceerd in de AppStore.

Veel studenten pakte dit op en het werd een vervanger van de briefjes die vroeger in de klas werden doorgegeven. In juli 2012 waren er in totaal meer dan 100 miljoen snaps verzonden. Eind 2012 werd de video functie toegevoegd aan de app. Op dat moment zat het aantal snaps al over 1 miljard. In 2013 werd Snapchat stories geïntroduceerd, hiermee kun je foto’s aan jouw verhaal toevoegen die 24 uur te zien waren.

Facebook

Eind 2013 meldt The Wall Street Journal dat Facebook het bedrijf wilde overnemen voor $3 miljard. Op dat moment wordt de waarde van Snapchat geschat op $800 miljoen. Snapchat weigert dit aanbod.

Advertenties

Snapchat wil op een nieuwe manier geld gaan verdienen en in 2014 worden advertenties toegevoegd aan de app. Dit was een slimme zet, want aan het eind van dat jaar wordt de waarde geschat op $10 miljard. Later wordt ook de Discovery functie aan de app toegevoegd. Hiermee gingen ze een samenwerking aan met verschillende bedrijven zoals CNN, Wall Street Journal Buzzfeed en Vice. Ook gingen ze in 2015 samen werken met verschillende ad measurement bedrijven. Hierdoor kregen adverteerders beter zicht op hoe hun campagnes in Snapchat het deden.

Snapchat ontstaan MAN MAN 2

Snap, Inc.

In september 2016 meldt het bedrijf dat zij voortaan verder gaan onder de naam Snap, Inc. Ook kondigen zij aan dat ze een nieuw product op markt gaan brengen, de Spectacles dit is een zonnebril met ingebouwde videocamera die je kunt koppelen aan Snapchat. Dit wordt het eerste hardware product dat zij op de markt brengen.

IPO

November 2016, Snapchat kondigt aan dat zij de beurs op willen gaan met een verwachte waarde van $25 miljard. Wanneer ze dit precies gaan doen is nog niet duidelijk, verwacht wordt dat dit rond maart zou zijn. De prijs van één aandeel zal rond de $14-$16 liggen.