1. Multitasken

Een van de slechtste eigenschappen is multitasken. Veelal denkt men dat wanneer je meerdere taken tegelijkertijd uitvoert je sneller klaar bent. Niets is minder waar. Wanneer je aan multitasken doet, werk je minder efficiënt dan wanneer je taken één voor één afhandelt. Het is beter om de focus bij een taak te houden en wanneer deze is afgehandeld de volgende taak pas op te pakken

2. Het uitstellen van werkzaamheden

Uitstellen is een zeer slechte eigenschap. Zo had je bijvoorbeeld drie weken de tijd om dat rapport in orde te maken, alleen ben je een dag voor de deadline begonnen. Het gevolg? Het resultaat is niet om aan te zien, je hebt veel stress ervaren en je maakt het enkel voor jezelf lastiger. Het is begrijpelijk dat je een bepaalde opdracht niet meteen kunt uitvoeren, omdat je bezig bent met iets anders. Schrijf het op en plan het in je agenda. Op deze manier loop je nooit achter de feiten aan en kan je jezelf eenvoudig aan deadlines houden.

3. Nooit “nee” durven te zeggen

Ondanks dat dit in eerste instantie geen slechte eigenschap lijkt, echter is dat het wel. Durf zo nu en dan “nee” te zeggen. Het kan geen kwaad en je wordt immers niet direct ontslagen. Het is goed dat je anderen graag een helpende hand wilt bieden, maar het is belangrijk dat je goed beseft of je er simpelweg tijd voor hebt. Het moet niet zo zijn dat je je eigen werk afraffelt omdat je jouw kostbare tijd investeert in het helpen van iemand anders.

Heren stress MAN MAN

4. Geen doelstellingen voor jezelf bepalen

Het is essentieel om doelstellingen voor jezelf te bepalen. Op deze manier weet je voor jezelf waar je aan moet werken en wat je uiteindelijk wilt gaan bereiken in het leven Indien je dit niet doet maak je een reis waarvan de eindbestemming nog onbekend is. Stel korte termijn en lange termijn doelen op, zodat je weet welke dingen jij moet volbrengen gedurende je reis.

5. Het niet prioriteren van werkzaamheden

Het is belangrijk dat er wordt gekeken naar wat de hoogste prioriteit heeft. Deze moet je als eerst uitvoeren en vervolgens de andere werkzaamheden (die een minder hoge prioriteit hebben) uitvoeren.

6. Dingen vergeten op te schrijven

Schrijf alles à la minute op. Deze dingen worden vergeten en aan het eind van de rit loop je achter de feiten aan. Dat wil je niet. Maak altijd aantekeningen in een notitieboekje of maak een notitie op je smartphone. Op deze manier zul jij nooit meer iets vergeten en ben je altijd up-to-date.

Je zal jezelf dankbaar zijn wanneer je deze slechte eigenschappen hebt afgeleerd. Op deze manier kan jij het beste uit jezelf halen.