Het werken als piloot is echt een droombaan voor veel mensen, maar in de huidige tijd is het natuurlijk minder leuk. Er worden een stuk minder vliegtuigen ingezet en sommige piloten zijn daar de dupe van geworden.
Al met al verdien je als piloot nu dus een stuk minder dan dat je eerst verdiende. Maar wat is het normale salaris van een piloot én hoeveel moeten ze nu inleveren?
Het inkomen is per vliegtuigmaatschappij verschillend
Niet alleen heb je junioren en senioren binnen de pilotenbranche, dus hangt het ook wel af van welke trede je in salaris zit hoeveel je daadwerkelijk verdient. Dat is niet het enige: je verdient per vliegtuigmaatschappij anders. Wél is algemeen bekend dat piloten van KLM een stukje meer verdienen, maar dat is ook niet gek: ze vliegen in veel grotere vliegtuigen en ze moeten meer comfort kunnen bieden aan de reiziger. Die betalen immers veel meer om bij een A-klasse maatschappij te kunnen vliegen.
Het gemiddelde salaris van een piloot bij KLM ligt tussen de 100.000 en 150.000 euro. Dat kan oplopen tot een dikke 250.000 euro wanneer je meer ervaring hebt en in de grootste vliegtuigen vliegt. Natuurlijk is dat een topsalaris, want je komt overal ter wereld zonder dat je daar extra voor betaalt én je kan soms een aantal dagen ontspannen in een tropisch land.
Eem KLM-piloot verdient nu wat minder
Piloten van KLM moeten van het kabinet de komende vijf jaar meewerken aan een loonoffer. Het salaris tussen de 100.000 euro en 250.000 euro zal de komende tijd dus niet aan de orde zijn. KLM heeft al 1 miljard aan steun gekregen en kan de komende vijf jaar nog 2,4 miljard euro staatssteun krijgen, maar dan moet het bedrijf in die periode stevig bezuinigen. Zo zullen de piloten minimaal 20 procent van hun salaris moeten inleveren. De pilotenvakbond is er in ieder geval niet mee akkoord, terwijl het cabinepersoneel en de luchtvaarttechnici wel bereid zijn om vijf jaar loon in te leveren. Maar dan willen ze wel dat als de economie weer normaal gaat lopen, ze ook weer het reguliere salaris krijgen.
KLM heeft hierop wel al gereageerd, de kans bestaat dat ze failliet gaan als ze de staatssteun niet krijgen: “Het is geen luxe, maar een noodzaak dat we deze leningen krijgen. Als er geen staatssteun komt, gaat het bedrijf met 30.000 werknemers vrijwel zeker failliet.”