Ontwikkelingen van ruimtevaartbedrijf Venus Aerospace

Natuurlijk is reizen met hypersonische straaljager niet vanzelfsprekend, al zal de superkorte reistijd een heleboel mensen aanspreken. Het snelheidsrecord van een vlucht van Londen naar New York staat op naam van de gepensioneerde Concorde, die over deze afstand slechts 2 uur, 52 minuten en 59 seconden deed. De nieuwe hypersonische jet zal deze vlucht dus in drie keer minder tijd moeten kunnen voltooien.

Het technische hoogstandje zal in de toekomst uit de fabriek van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Venus Aerospace moeten rollen. Om de hypersonische jet te kunnen realiseren moet Venus Aerospace een motor zien te ontwikkelen die een topsnelheid van ruim 5.793 km/u kan bereiken. Dat lijkt misschien onmogelijk, maar het Amerikaanse bedrijf is van plan om volgend jaar al te beginnen met de testvluchten. De ontwikkeling zal bij een succesvolle afronding worden ingezet voor commerciële en militaire vluchten.

Samenwerking tussen Venus Aerospace en Velontra

“De toekomstige hypersonische vliegtuig zal de economie een absolute boost geven”, aldus Andrew Duggleby, de mede-oprichter van Venus Aerospace. Ter ontwikkeling van dit spectaculaire vliegtoestel moet Venus Aerospace samenwerken met een concurrerend ruimtevaartbedrijf in Amerika. Het bedrijf Velontra is namelijk gespecialiseerd in het maken van vliegende hypersonische transporttoestellen. Zo zou Velontra over expertise op het gebied van luchtverbranding op hoge snelheid beschikken. De eerste resultaten hebben de bedrijven ook al weten te realiseren. Zo werd de motor tijdens het welbekende evenement UP.Summit al tentoongesteld.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Venus Aerospace (@venusaero)

Verwachte tarieven voor reizen met hypersonische jet

Hoeveel een reisje met de hypersonische jet zal gaan kosten is voorlopig nog afwachten. Wel is zeker dat je voor een retourtje diep in de buidel zal moeten tasten. Vliegen met het huidige snelste vliegtuig, de Concorde, die inmiddels al jaren met pensioen is, was immers ook niet goedkoop. Omgerekend betaalde je destijds voor een enkele vlucht van Londen en Washington bijna 2.550 euro. Een retourtje over de Atlantische Oceaan kostte destijds, met het geld van vandaag, maar liefst 11.400 piek. Tja, tijd is geld, maar voor een snelle reis moet je wel heel veel knaken inleveren. Vermoedelijk zullen de tarieven voor reizen met de toekomstige hypersonische jet nóg hoger liggen dan bij de Concorde!