
Recordomzet streamingdiensten in Nederland: Netflix nog altijd by far de grootste
De streamingdiensten in Nederland hebben in 2024 een recordomzet gemaakt. De grens van 1 miljard werd doorbroken en dat geeft aan dat streaming steeds populairder wordt in ons land. Netflix blijft, ondanks de grote concurrentie, nog steeds de grootste. Met afstand.
Grens van 1 miljard gepasseerd
De Nederlandse markt voor video en tv groeide in 2024 met 4,2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Het betekende een omzet van 2,9 miljard euro. Die stijging is voornamelijk te danken aan de groei van streamingdiensten. Zij waren met 1,2 miljard euro groot aandeelhouder in de stijging voor de televisie en video markt in Nederland, mede dankzij Netflix.
De streamingdiensten behaalde de grootste stijging. Met een stijging van 21 procent in vergelijking met 2023 is online films en series kijken booming. Het is een mijlpaal voor de streamingmarkt, want het is de eerste keer ooit dat de grens van 1 miljard gepasseerd wordt, en nog ruim ook.
Netflix heeft het grootste marktaandeel
Het geeft aan dat de online markt in trek is, en dat is anno 2025 niet gek. Ze bezitten een totaal van 36 procent van de hele video- en tv-markt. Streamingdienst Netflix kwam in 2013 naar Nederland en sindsdien is het online kijken van je favoriete serie populairder dan ooit.

In de marktaandelen qua streamingdiensten staat Netflix, ondanks alle concurrentie, met stip op één. Het aandeel van Netflix is 14,5 procent wat goed is voor een omzet van 427 miljoen euro. Videoland is ook gegroeid, met een omzet van 132 miljoen bezitten zij 4,5 procent van het marktaandeel onder de streamingdiensten.
Viaplay wist met vele prijsverhogingen omzetverlies te beperken, want zij zijn met 5,2 procent de nummer twee. Disney+ is de nummer vier met 3,7 procent. Andere streamingdiensten hebben ieder een kleiner aandeel.
Lineaire televisie nog steeds nummer 1
Lineaire televisie heeft nog steeds het grootste marktaandeel, namelijk 42 procent. Dit is voornamelijk omdat oudere mensen trouw blijven aan het kijken van televisie. Ziggo beleefde een omzetdaling van 2,7 procent, maar is desondanks nog steeds marktleider. Zij hebben een omzet van 885 miljoen behaald in 2024.
KPN beleefde juist een groei, zij het een kleine. Met 1,3 procent stijging was het bedrijf goed voor een omzet van 571 miljoen euro. Dat komt mede door de overname van Youfone en Kabeltex.
We zien een enorme groei in de omzet van streamingdiensten en wij zijn erg benieuwd naar de cijfers volgend jaar.