Direct naar content
Telefoon met Spotify geopend in de handen van een persoon die reclame ontvangt ondanks Spotify Premium.
Afbeelding: Pew Nguyen

Reclames in je Premium-abonnement? Spotify reageert zelf op commotie

Wie betaalt die bepaalt, althans niet bij Spotify als je de afgelopen maanden ook bent gehinderd door een nieuwe reclame voor een wasmachine of fitnesstoestel. Als je een Spotify Premium abonnement hebt, is het niet de bedoeling dat je reclames ontvangt, want deze koop je in feite af. Online gingen de geruchten dat het muziekplatform naast hun aangekondigde prijsverhogingen ook reclames bij hun betalende klanten gaan invoeren. Maar hoe zit dat nou echt?

Door Dion Roessen

Op het moment van schrijven, betaal je voor een individueel abonnement € 11,99 per maand. Per 1 mei 2025 stijgt de prijs voor Spotify Premium met 20%. Op dit nieuws werd al niet al te best gereageerd online en nu er reclames bij lijken te komen, lijkt de stront echt de plafondventilator te raken. Of zoals ze het in de Verenigde Staten zeggen: ”shit hits the fan.” Reclame op Spotify Premium is dan ook een druppel op de gloeiende plaat van gebruikers.

Heb je last van reclame op Spotify Premium?

Als je een gratis abonnement hebt bij Spotify, is het niet vreemd dat je muzieksessie onderbroken wordt door reclame. Sponsoren en adverteerders dekken namelijk een groot deel van de kosten bij het muziekplatform. De commerciële partners zijn dan ook nodig om de muziek door je speakers te laten dreunen. Betalende gebruikers betalen deze onderbreking af en horen muziek, luisterboeken of podcasts te kunnen luisteren zonder TellSell-reclames tussendoor. De afgelopen maanden kregen betalende luisteraars echter ook reclames tijdens het afspelen van hun favoriete melodieën ondanks hun Spotify Premium abonnement.

Fout in het systeem, aldus Spotify

De soep wordt daarentegen niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Spotify drukt de geruchten de kop in en laat op X weten dat er een fout in het systeem zit. Hierdoor hebben betalende gebruikers last gehad van reclames tijdens hun luistersessie. Normaal gesproken reageert het bedrijf niet, maar nu wel. Vermoedelijk komt dit mede door de kritiek op de nieuwe prijzen per 1 mei.

Mocht jij nu nog last hebben van reclames én heb jij Spotify Premium? Spotify adviseert dan om de app opnieuw te installeren op je smartphone. Daarnaast kan een keer opnieuw inloggen ook zorgen dat de bug opgelost wordt. Of het probleem volledig is opgelost, blijft even afwachten. In de Verenigde Staten, lijken er nog steeds betalende gebruikers te zijn die last hebben van de ‘bug’, lezen we op X. Daniel Sampaio suggereert dan ook dat het muziekplatform de reclames expres in heeft gevoerd. Hij schrijft: “Ik heb premium en jullie zetten advertenties tussen de nieuwsuitzendingen. Het is niet de podcast zelf, het is het Spotify-platform zelf dat niet door te spoelen advertenties speelt. Dus, jullie liegen of weten het niet beter.”