Alle A-merken verhogen ook in 2025 hun prijzen

Afgelopen jaar waren de prijsstijgingen van de boodschappen al duidelijk voelbaar in de portemonnee, maar daar lijkt voorlopig geen verbetering in te komen. “Dat zal ook dit jaar zo zijn”, liet Aart van Haren, de topman van supermarktketen PLUS, recentelijk weten. “Na Covid is het heel hard gegaan door de hyperinflatie.” Deze extreme inflatie zou hebben geresulteerd in stevige inkoopprijzen voor alle supermarktketens in Nederland. De fabrikanten, die de producten aan de supermarkten leveren, hebben door middel van de coronapandemie te maken gekregen met hogere productiekosten, die worden doorgevoerd op de supermarkten. De supermarkten rekenen de hogere inkoopprijzen weer door op de klant en voilà, als consument betaal je aanzienlijk meer voor vrijwel alle boodschappen. Toch doen de A-merken hier nog een schepje bovenop, zo blijkt uit de uitleg van Van Haren. Waar huismerken hun producten met zo’n 5% duurder maken, verhogen A-merken hun prijzen met maar liefst 9%. De A-merken maken dus goed gebruik van de stijgende prijzen van boodschappen en zowel de supermarktketens als de consument dienen daar simpelweg in mee te gaan.

Duitse supermarkten blijken aanzienlijk goedkoper te zijn

In de praktijk zijn er zelfs een aantal A-merken die van plan zijn hun prijzen met maar liefst 20% te verhogen, zo blijkt uit de verklaring van Aart van Haren. “Dit komt doordat grondstoffen steeds duurder worden, denk bijvoorbeeld aan melk”, aldus de supermarktmagnaat. Uit een onderzoek van Kassa is echter gebleken dat Duitse supermarkten aanzienlijk minder problemen lijken te hebben met de stijgende inkoopprijzen. Het gaat dan voornamelijk op drogisterijproducten, zo blijkt. In vergelijking met Nederlandse drogisterijen zijn de drogisterijen in Duitsland ruim de helft goedkoper. Voor exact hetzelfde product moet je in Nederland dus het dubbele tarief afrekenen als in Duitsland. Zelfs de welbekende 1+1-acties blijken dat verschil nauwelijks te kunnen compenseren. Het is daarom ook niet verrassend dat 65% van de Nederlanders zijn boodschappen weleens in het buitenland haalt. Daar zijn de prijzen van A-merken tenminste nog betaalbaar.

Doe je boodschappen bij de goedkoopste supermarkt van Nederland

Goed, aan het stijgen van de prijzen van de producten van A-merken lijkt voorlopig nog geen einde te komen, helaas. Ook in 2025 zullen deze prijsstijging door blijven gaan, waardoor het doen van boodschappen bij Nederlandse supermarktketens alsmaar duurder wordt. Of de fabrikanten van A-merken daadwerkelijk nog steeds kampen met hoge grondstof prijzen wegens de coronapandemie valt nog maar te bezien. Het komt de fabrikanten immers wel heel goed uit dat supermarkten bereid zijn een royale inkoopprijs neer te leggen voor producten die mensen dagelijks nodig hebben. De consument zal deze producten uiteraard blijven kopen, ook al nemen de prijzen met nog eens 100% toe. Het is daarom van belang om je boodschappen te doen bij een van de goedkoopste supermarkten van Nederland.