
Porsche vs. Ferrari: wie doet het beter?
Als je denkt aan pure snelheid, rauwe emotie en ultieme prestaties, dan kom je al snel uit bij twee merken: Porsche en Ferrari. Deze titanen van de autowereld vechten al decennialang om de titel van de ultieme sportwagen. Maar waar Porsche de laatste jaren flinke stappen zette om Ferrari in te halen, verliest de Duitse autobouwer juist steeds meer terrein ten opzichte van de Italianen. Wat is er aan de hand? En wie trekt uiteindelijk aan het langste eind?
Porsche lijkt in zwaar weer te verkeren
Porsche heeft te maken met een flinke tegenvaller op de beurs. De winst daalde met 30% en vooral de verkoop in China kreeg een dreun van 28%. De Chinese markt was jarenlang een goudmijn voor Porsche, maar de vraag naar luxe auto’s daalt daar hard. Het resulteert in cijfers die niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Voeg daar nog eens tegenvallende prestaties van hun elektrische paradepaardje, de Taycan, aan toe en je begrijpt waarom investeerders hun wenkbrauwen fronsen.
Ferrari pakt het anders aan. Waar Porsche meer dan 300.000 auto’s per jaar de fabriek uit laat rollen, houdt Ferrari het bij een exclusieve 14.000. Het resultaat? Een stijgende winst van 16,7% en een merk dat nog steeds symbool staat voor luxe en exclusiviteit. Wil je een Ferrari? Dan moet je wachten én diep in de buidel tasten. Precies dat maakt het merk zo gewild.
De toekomst van de sportauto – elektrisch of benzine?
Porsche zette vol in op elektrische auto’s, met de Taycan als grote troef. Maar de vraag naar EV’s groeit minder snel dan gedacht. Ferrari blijft voorlopig vasthouden aan hun verbrandingsmotoren en hybride modellen. En zeg nou zelf: een Ferrari moet toch gewoon brullen als een leeuw?
Het enige waar Porsche nog wel altijd op kan bouwen, is de iconische 911. Dit model is goed voor 40% van de operationele winst van Porsche. De 911 is tijdloos, herkenbaar en biedt eindeloze mogelijkheden voor personalisatie. Deze benzine-auto is dé manier van Porsche om de weg omhoog op de beurs weer te vinden.
De nieuwe troef van Ferrari: Lewis Hamilton
Al jarenlang is de fanbase van Formule 1 aan het groeien en inmiddels is het een van de grootste en meest bekeken sporten ter wereld. Wat is het grootste team in de geschiedenis van de sport? Ferrari. Wie is er volgens de statistieken de beste coureur aller tijden? Lewis Hamilton. En laat het nou net zo zijn dat Lewis Hamilton sinds dit seizoen voor Ferrari rijdt. De zevenvoudig wereldkampioen brengt niet alleen zijn talent mee naar Ferrari. Hij is ook nog eens een gigantisch uithangbord voor het Italiaanse merk, met miljoenen fans die hem op de voet volgen.
Dit zal de populariteit van het merk Ferrari alleen maar doen laten groeien. Hiermee laten ze Porsche dus steeds meer achter zich, want Porsche is in veel takken van de autosport actief, maar daar waar de meeste mensen naar kijken, is er niks van Porsche te zien.