Porsche 911 E Targa
De Porsche 911 E zou een van de meest comfortabele modellen tot dan toe moeten zijn. Standaard werd deze Porsche met een bovengemiddelde hoeveelheid opties geleverd, welke uiteraard moesten bijdragen aan het vergroten van ’t comfort. De auto was tenslotte een luxer alternatief voor de andere, iets meer Spartaanse 911-modellen.
Wanneer deze Porsche 911 E Targa vandaag de dag geproduceerd zou worden, zou menigeen bij het horen van de naam denken dat ‘ie elektrisch is. Helaas (of moeten we zeggen gelukkig?) is dit niet het geval bij dit pareltje. De 911 E viel tussen de 911 S en de 911 T wat betreft rangorde – waarbij de ‘E’ stond voor einspritzung. De auto maakte gebruik van mechanische brandstofinjectie.
Dit specifieke model komt uit 1973 en is dus redelijk zeldzaam te noemen. Er werden door het automerk uit Stuttgart slechts 1055 stuks geproduceerd in dit jaar. Het is een van de laatste 911’s die ooit geproduceerd zijn met de – volgens kenners – originele 911 vorm. We zijn dus niet verbaasd over ’t feit dat Porsche 911 modellen uit 1973 en eerder, zeer gewild zijn onder verzamelaars.
Het model zoals je hier ziet op de foto’s wordt aangedreven door een 2,4-liter zescilinder motor. Hier is dus een mechanische brandstof injectie aan toegevoegd en de optionele 5-traps handgeschakelde versnellingsbak. Alle originele papieren en handleidingen zijn nog aanwezig, dus wat dat betreft zit ’t voor de verzamelaar wel goed. De foto’s bewijzen duidelijk dat het een goed bewaard exemplaar is. De vanaf-prijs ligt dus op $75.000 – we zijn benieuwd waar dit bedrag zal eindigen.