De relevantie van overtuigen

Waarom zou je jouw overtuigingskracht eigenlijk willen vergroten? Allereerst, het doet jou steviger in je schoenen staan. Je straalt zelfvertrouwen uit, alsof je weet waarover je het hebt. Vooral op het werk is dit nuttig, omdat je ineens beter in staat bent om ideeën over te brengen en anderen hierdoor eerder aannemen dat jij ergens verstand van hebt.

In plaats van dat je jouw energie en tijd moet stoppen in dit in de praktijk bewijzen, kan dat deel voortaan geskipt worden. Werk jij al maanden keihard en vind jij dat het tijd is voor promotie? Dan ook komt overtuigingskracht als geen ander van pas. De kunst om te kunnen overtuigen brengt je verder, terwijl je er juist minder voor hoeft te doen. Minder argumenten weerleggen, minder uren jezelf bewijzen. Gewoon beter worden in overtuigen. Scheelt een hoop.

Basisregels

Oké, al overtuigd? (Grapje.) Dan gaan we nu aan slag met de 2 basisregels.

  1. Bewaar je standpunt voor het laatst.
  2. Gebruik de omgekeerde gespreksopbouw.

Overtuigen draait volledig om opbouw. Je luisteraar meenemen in de argumentatie. En vervolgens logischerwijs met een oplossing komen. Dan heb je vanzelf beet.

Standpunt bewaren

Vraag je het de Russische Poetin, dan zal je te horen krijgen dat je mensen overtuigd door je boodschap zo vaak mogelijk te verkondigen. Dan gaan mensen er vanzelf in geloven. Maar wat blijkt uit onderzoek? Je overtuigt het beste door juist even te wachten met je standpunt. Hierdoor kan de ander langzaam wennen aan de situatie en heb je meer kans om zijn aandacht vast te houden.

jouw overtuigingskracht binnen 1 minuut vergoten MAN-MAN

Omgekeerde opbouw

En wel aan de hand van de volgende gespreksopbouw. Neem voor jezelf het argument voor ogen en vraag jezelf waarom je dit vindt. Antwoord in één zin. Vraag jezelf hierop ook weer waarom. Antwoord weer in één zin. En ga zo door totdat je bij het meest algemene punt bent aangebroken: het punt waar jij je overtuiging mee gaat beginnen. Hetgeen waarover jullie het beiden eens zijn dus.

Stel bijvoorbeeld dat jouw beste vriend in geldnood zit en je vindt dat hij professionele hulp moet zoeken.

Standpunt: Mijn beste vriend moet professionele hulp zoeken voor zijn geldproblemen.

Waarom hulp? Het lukt hem niet om dit probleem alleen op te lossen.

Waarom is dat erg? Je merkt dat jouw beste vriend veel stress heeft.

Waarom is dat erg? Je merkt dat hij niet lekker in zijn vel zit en ongelukkig is.

Waarom is dat erg? Je wil dat hij gelukkig is en zich geen zorgen hoeft te maken.

Waarom is dat erg? Iedereen wil graag gelukkig en zorgeloos zijn.

Met als resultaat…

Dit laatste is waar je de overtuiging mee begint. Zeg: “We willen allemaal graag gelukkig zijn. Jij voelt je alleen al een tijdje ongelukkig, omdat je zorgen hebt. Dat is niet fijn. Ik zou willen dat je weer lekker in je vel zit, alleen heeft stress vaak de overhand. Omdat sommige problemen niet zomaar op te lossen zijn, worden mensen hier jarenlang voor opgeleid. Wil jij verandering zien in de situatie, ga dan aan de slag met een professional. Anders blijf je gestresst en ongelukkig. Een topsporter laat zich ook coachen om sterker te worden, daar is niets raars aan. Zo zullen de problemen niet alleen verdwijnen, maar blijf je er je hele leven profijt van hebben.”

Op deze manier wordt jouw luisteraar meegenomen in de argumentatie. Opgeslokt in jouw verhaal. Om vervolgens logischerwijs met een oplossing te komen. En dat is precies waar je heen wilt. Overtuigingskracht betekent zelfverzekerd het gesprek in gaan. Overtuigen kun je leren.