Je hebt je eerste baan binnen. Al een aantal maanden lekker bezig. Hard aan werk. De baas is tevreden. Je komt op tijd. Het gaat gewoon soepel. En ineens is daar dat momentje van realisatie: ik doe het prima, maar dit gaat me niet verder brengen in mijn carrière.
Indien je meer wilt zijn dat een goede werknemer en iets wilt maken van je carrière, vraagt dit iets meer bedachtzame inzet. En hiermee bedoelen we niet de billen likken van de baas.
Vijf tips om jezelf te onderscheiden van je collega’s.
Vind je roeping
Ja, cliché. Toch waar. Als je ergens in wilt uitblinken, moet je iets doen waar je niet alleen goed in bent, je moet er ook vol voor willen gaan omdat je het leuk vindt. Passie is terug te zien in je attitude en kwaliteit van werk.
Hoe vind je jouw roeping? Ga bij jezelf goed na wat jij wilt op professioneel gebied. In het begin van je carriere heb je juist de kans om nog van alles te proberen. Pak kansen en excelleer in de dingen die je leuk vindt. Daarvoor dien je geproefd te hebben van verschillende werkzaamheden.
Leer van de leiders
Het beste wat je kan doen in je carrière is leren van degenen die boven jou in de hiërarchie zitten. Zij weten waarschijnlijk wat ervoor nodig is om het te maken in jouw business. Heb je een inspirerende collega’s gevonden, ga met ze lunchen. Vraag welke kwaliteiten hen hebben geholpen en wat ze onmisbaar maakt. Wanneer ze met interessante projecten bezig zijn, durf dan te vragen of je hierbij betrokken kan worden. Mits je hier zelf ook tijd hebt, natuurlijk.
Ken de organisatie haar prioriteiten
Als startende werknemer liggen jouw persoonlijke doelen wellicht op een ander niveau dan die van de organisatie. Niet erg, maar zorg dat je de missie, waarden en prioriteiten van de organisatie goed begrijpt. Zoek punten die overlappen met jou persoonlijke doelen en probeer je handelingen hierop te baseren. Dan voorzie je in beide behoeften, ofwel je helpt jezelf én de organisatie. Dat zien mensen en dat zien ze graag.
Wees een teamspeler
Wellicht ook voor de hand liggend, maar soms moeilijk als je ook persoonlijke doelen aan het nastreven bent. Of als je tot in je nek in het werk zit en een collega vraagt of je even een tekst kan reviewen. Doe het toch, want het gaat je op langer termijn helpen. Als jij namelijk een dienst verleend, zonder dat daar iets tegenover staat, herinneren ze dit. Zo bouw een goede band op met collega’s en zullen ze jou ook sneller helpen.
Denk vooruit
Als ambitieuze, jonge werknemers zoeken we altijd naar dat ene idee dat ons gaat onderscheiden van de rest. Die game-changer. Die top marketingcampagne. En je hebt ‘m gevonden hoor. Het idee waar je manager hoogstwaarschijnlijk door van de stoel glijdt. Je hebt bedacht ‘wat’ je wilt, maar bedenk goed ‘hoe’ je dit idee kan implementeren. Bij ieder groot project is de ‘hoe’ namelijk net zo belangrijk als je ‘wat’. Zoek daarom mensen die zich bij jouw idee willen aansluiten en zorg dat jullie op één lijn zitten.
De kern van het verhaal is dat wanneer jij je wilt onderscheiden op werk, dien je de focus van jezelf te richten. Een belangrijk gegeven: werk voor anderen makkelijker maken gaat ervoor zorgen dat jij groeit. Dan maak je jezelf onmisbaar. Je moet van waarde zijn voor de organisatie.