Er zit veel geld in de F1-wagens
Een klein opstootje kan er al voor zorgen dat je bijvoorbeeld je voorvleugel al verliest, maar wat kost het vervangen van de onderdelen van een F1-wagen nou?
Voorvleugel: €175.000
Flink wat, dus. Voorvleugelschade is de meest voorkomende schade in de Formule 1. Bij de kleinste aanraking kan ie al afbreken of scheef gaan zitten. De voorvleugel is essentieel voor de nodige down-force. Zonder de voorvleugel kan de auto gaan zwabberen en kun je minder goed remmen, bochten minder scherp nemen en minder snelle rondetijden neerzetten.
Vloer: €65.000
De vloer van een F1 auto is ontzettend belangrijk voor de juiste luchtgeleiding. Beschadigingen aan de vloer kan erg grote vertraging opleveren. Hoewel het minder veelvoorkomend is dat de vloer moet worden vervangen, gebeurt het nog aardig vaak. Een lichte aanslag op de portemonnee.
Versnellingsbak: €850.000
Nee, dit is niet het duurste onderdeel in dit rijtje. Wanneer je niks geks doet zul je zelf nooit ervaren dat je versnellingsbak moet worden vervangen, maar in de F1 gaat dat toch net iets anders. Enkele keren per seizoen hebben verschillende coureurs een nieuwe versnellingsbak nodig. Zonder versnellingsbak kun je niet verder.
Computersoftware: €83.900
De hedendaagse formule-1 auto’s zijn niet in staat om te presteren zoals ze doen zonder de sturing van computers en de op maat gemaakte software. Deze zorgt ervoor dat de auto’s optimaal presteren, constant gemonitord worden en bijgesteld kunnen worden waar nodig. Gelukkig gaat dit niet vaak in één klap kapot, anders ben je al snel erg ver van huis.
Stuur: €57.000
Zonder stuur rijd je niet makkelijk in een auto. Sturen in de F1 zijn van een heel ander niveau dan normale sturen. De elektronica die hierin is verwerkt is van onvoorstelbaar niveau.
Monocoque: €1.135.000
In onze ogen het meest belangrijke onderdeel van de Formule-1 auto: de monocoque. Niet vanwege het feit dat deze bepaalt of je een race wint of niet, maar wel vanwege het feit dat deze constructie van carbon te allen tijde het leven van de coureur moet beschermen. De monocoque moet zo sterk zijn dat deze vrijwel altijd heel blijft – ongeacht met welke kracht of welke impact een coureur erin botst.
Motor: €4.000.000
De motor is al enkele seizoenen een doorn in het oog van Redbull en alle fans van het team. Hij presteert ondermaats en op dit gebied hebben Ferrari en Mercedes de zaakjes beter op orde. Om dit even te fiksen leg je al snel miljoenen euro’s op tafel, dus het is best logisch dat dit niet zo rap gedaan wordt.
Formule 1 is niet voor iedereen
Al deze onderdelen samen zijn ongeveer zo’n 6,8 miljoen euro waard. Een enorm bedrag waarbij we zaken als Hybride-systemen, brandstofsystemen en koeling nog niet eens meerekenen. Sterker nog, dit zijn kosten die enkel een auto realiseren. Om nog maar te zwijgen over de kosten van al het personeel dat zowel in de pitstraat als in de fabrieken werkt.