Nike slaat de handen ineen met omstreden NFL-speler Colin Kaepernick

Het komt wel vaker voor dat Nike een bekende atleet benadert om samen met het merk een nieuwe campagne op te zetten. Echter, de keuze voor Kaepernick is er een die een veel groter statement maakt dan enkel succesvol topsport bedrijven. Colin Kaepernick kwam namelijk in opspraak tijdens een NFL-wedstrijd in augustus 2016. De Afro-Amerikaanse footballspeler speelde destijds voor de San Fransisco 49ers. Tijdens het National Anthem besloot Kaepernick te blijven zitten – waar het gebruikelijk is rechtop te staan om je solidariteit te laten zien.

Toen hem na die specifieke wedstrijd werd gevraagd waarom hij niet besloot rechtop te gaan staan, reageerde hij: ‘Ik weiger de vlag te respecteren van een land dat zich duidelijk bezighoudt met het onderdrukken van zwarte mensen en mensen van kleur‘. De daaropvolgende weken nam Kaepernick het besluit om te knielen, zodat hij toch respect zou tonen naar oud-militairen, zonder de vlag het gebruikelijke respect te tonen.

nike campagne colin kaepernick MAN MAN
Foto: Instagram.

Na verloop van tijd onthulde de atleet dat hij diverse doodsbedreigingen ontving, vanwege zijn actie op het veld. Het vuurtje werd destijds nog verder opgestookt doordat TIME Magazine besloot Kaepernick al knielend op de cover van hun uitgave te zetten. In maart 2017 besluit Kaepernick dat hij z’n contract met de 49ers laat ontbinden om als ‘free agent’ door het leven te gaan. Juist wanneer je denkt dat het vuur enigszins gedoofd is, wordt het erger.

De volledige National Football League staat op z’n kop

Kaepernick – ervaren rot en Superbowl-speler – wordt met geen enkele club in verband gebracht. Totdat de Seattle Seahawks hem in juni op try-out laten komen. Aan het eind van de rit wordt Kaepernick alsnog niet gecontracteerd. Een woordvoerder van de NFL spreekt rondom alle ophef en noemt het niet contracteren van Colin Kaepernick (door geen enkele club) een ‘Football Decision’. Iets wat menig speler in het verkeerde keelgat schiet.

In september wordt het hele verhaal nog een tikkeltje erger omdat Donald Trump zich ermee gaat bemoeien. Hij laat meermaals weten (op Twitter en tijdens toespraken) niet gediend te zijn van de respectloze manier van omgang met het National Anthem. Waarbij hij als absolute ’top’-boodschap roept: ‘..When somebody disrespects our flag, get that son of a bitch off the field right now. You’re fired!‘.

De reactie van spelers in de NFL is massaal knielen. Kaepernick besluit vervolgens een rechtszaak aan te spannen tegen de NFL omdat hij niet gecontracteerd wordt vanwege z’n kleur en z’n houding. De NFL doet een verzoek tot schorsing van de zaak, maar de rechter stelt Kaepernick in ’t gelijk en laat de zaak onderzoeken. De rechtszaak loopt nog steeds. De hele tijdlijn zoals hierboven (verkort) uitgelegd was voor Nike reden genoeg om Colin Kaepernick het nieuwe gezicht van hun campagne te maken.

‘Believe in something. Even if it means sacrificing everything’

Het moge duidelijk zijn dat Nike zich volledig kan vinden in de houding die Kaepernick besloot aan te nemen tegenover de Amerikaanse vlag. Het land komt in 2018(!) – een tijd waarin we praten over gender-neutraliteit en culturele gelijkheid – nog steeds regelmatig in opspraak vanwege geweld tegen donkere Amerikanen. Waarbij het politiegeweld een extreem voorbeeld is.

De boodschap die Nike hiermee overbrengt is volledig in lijn met hun ‘Just Do It’-slogan, maar kent dus ook een diepere politieke en humanitaire boodschap. Nu de campagne wereldwijd het gesprek van de dag is valt het op dat vooral de oudere generatie, blanke Amerikanen massaal tegengas (proberen te) geven. Zo duiken er steeds meer video’s op van mensen die hun Nike-schoenen verbranden. Zo wil men een statement maken tegenover de laatste campagne van Nike.

Nike kan alleen maar profiteren van deze campagne

Wat veel mensen niet door schijnen te hebben, is ’t feit dat Nike deze campagne op geniale wijze heeft ingestoken. De selecte groep mensen die hun schoenen verbranden en beweren ‘nooit meer Nike-producten te kopen’ vallen buiten de doelgroep die het merk aan wil spreken. De verouderde redenaties kloppen niet meer met het jonge, bewuste publiek waar Nike zich nu mee wil associëren.

Het lijkt misschien dom, maar de jongere generatie beleeft de huidige situatie anders dan de dad op z’n witte sneakers lopend achter de grasmaaier. Nike is een gigantisch invloedrijk bedrijf, de voorbeeldfunctie en de motivatie die ze hebben en delen is het beste instrument voor het overbrengen van deze campagne. Niet de hurt feelings van Peter – die vol overtuiging op Trump heeft gestemd – maar al die duizenden jongeren die het huidige systeem juist in twijfel trekken, dat is de doelgroep.

nike campagne colin kaepernick MAN MAN
Foto: Instagram, Colin Kaepernick.

Een standpunt innemen als geen ander

De boodschap die Nike afgeeft is duidelijker dan ooit tevoren. Waar je in gelooft, daar ga je voor. Ongeacht de gevolgen. Colin Kaepernick ziet dat ‘zijn’ land gekleurde personen nog steeds minderwaardig behandelt. Hij wist dat zijn actie op zou vallen en besloot op respectabele wijze een maatschappelijk probleem onder de aandacht te brengen. Nu Nike zich achter die boodschap schaart wordt het standpunt nog sterker dan het al was. Het grootste sportmerk ter wereld roept op tot gelijkheid. Niet als wassen neus, maar als fundamenteel aspect voor een werkende samenleving.

Zal de CEO van Nike wakker liggen van dit besluit, absoluut niet. Het bedrijf heeft haar positie gebruikt om een belangrijk punt onder de aandacht te brengen. Dat is gelukt. Alle mensen die hun schoenen verbranden vallen buiten de boot. Het geld voor de schoenen zit allang in het laatje van Nike en de gewenste doelgroep denkt vernieuwender. Wat ons betreft is het duidelijk: Nike 1 – domme Amerikanen 0.

Het wil niet zo zijn dat je altijd moet volgen in de voetstappen van een ander. Als je denkt dat iets niet klopt, of gelooft in een andere benadering – ga ervoor. Omdat iets al jarenlang gaat zoals het gaat, wil het niet zo zijn dat er geen verandering plaats kan vinden. Nike weet dit, Colin Kaepernick weet dit. Nu de schoenen-verbrandende kortzichtige Amerikaan nog. Laten we hopen dat er meer van dit soort geniale acties ontstaan. Wij zijn fan, van Nike en van Colin Kaepernick.