Direct naar content
De Nederlandse Elektrische Auto YKS1 One in actie, waarbij de 20 graden kantelbare ophanging zichtbaar is
Afbeelding: YKSI Official

Nieuwe Nederlandse EV gaat de strijd aan met de Birò, Opel Rocks en Fiat Topolino

Heb je altijd al een kart voor de openbare weg willen bezitten, dan is deze nieuwe mini-auto van het Rotterdamse YKSI precies wat je zoekt. Zij introduceren een elektrische eenzitter met de nieuwste technologie en 20 graden kantelbaar onderstel. Mocht je naar de website gaan om er eentje te bestellen, kom je van een koude botsauto thuis. De YKS1 One staat op het moment van schrijven nog in de beginfase.

Door Dion Roessen

Dat de YKS1 One nog niet beschikbaar is voor het grote publiek, is in onze ogen erg jammer. Als we het totaalplaatje van de Nederlandse elektrische auto bekijken, is deze innovatief, inventief en ook nog eens aantrekkelijk om naar te kijken. Kortom, gewoon een leuke EV die menig man graag op zijn grindpad heeft staan. Niet in de laatste plaats, omdat je er lekker in je eentje mee kan touren. Er bestaan namelijk geen betere zondagen dan je favoriete Winne album op standje tinnitus en genieten van al het moois dat Nederland te bieden heeft.

Nederlandse elektrische auto

Hoewel we hem in de titel van dit artikel tussen de 45 km/u auto’s plaatsen, is de Nederlandse elektrische auto wel anders. We vallen dan ook meteen met de deur in huis. De auto heeft een topsnelheid van 130 km/u en is hiermee dus te besturen met een B-rijbewijs. Hier kleven natuurlijk na- en voordelen aan. Het grootste nadeel is dat je hem niet kunt parkeren op een bromfietspark in de binnenstad. Het grootste voordeel is dat je tussen de verschillende steden snel en schoon kunt cruisen. Keuzestress ten top…

Het exterieur van de YKS1 One gefotografeerd, waarbij de carrosserie in fel zonlicht wordt geëtaleerd.
Foto: YKSI Official

Verder is de eenzitter enigszins gelijkwaardig aan zijn concurrenten die de Amsterdamse grachtengordel koloniseren. Zo wordt hij elektrisch aangedreven, weegt hij slechts 600 pakken suiker en met zijn smalle design is hij speciaal gemaakt voor de betonnen stadsjungle. Met een range van 350 km, doet het beestje het wel beter dan zijn Italiaanse en Duitse brom – zonder brom – mobielen.

Visie van de YKS1 One

Het mojo van de Rotterdamse autobouwer luidt: “kleine auto, grote voordelen”. De auto wordt dan ook niet gemaakt als commercieel verdienproject, maar als wagen die de toekomst in de automotive opnieuw vormgeeft. De EV is gemaakt voor één persoon. Speciaal gemaakt om efficiënt te zijn in elke omgeving, zonder hierbij de aarde te schaden. Deze Nederlandse elektrische auto kan bijdragen aan een schonere toekomst.

Het interieur van de nieuwe YKS1 One gefotografeerd vanaf buitenaf, waarbij het stuurwiel en dashboard zichtbaar is.
Foto: YKSI Official

Wanneer je zou kiezen voor de YKS1 One, in plaats van een Lamborghini Revuelto, kies je voor minder afval, minder emissie en een schonere toekomst. Volgens de mannen achter het bedrijf gaat het dan bij hun EV niet alleen om van A naar B te komen. Ook om de aardkloot beter achter te laten voor diegene die na ons komen. Wanneer de auto uit zal komen blijft nog even gissen. Nu zijn de mannen bezig met opschalen van hun bedrijf om de eerste digitale render werkelijkheid te maken.

Het exterieur van de YKS1 One gefotografeerd van bovenaf, waarbij de carrosserie in fel zonlicht wordt geëtaleerd en er inkijk is op het panoramadak.
Foto: YKSI Official