Sportief is meer dan enkel pk’s
Toen Bugatti, na jaren van stilte en prototypes een herintrede maakte in de auto-industrie, was het meteen talk of the town. Met de Bugatti Veyron werd namelijk een auto geïntroduceerd die zich heer en meester mocht noemen wat betreft technische aspecten. Moederbedrijf Volkswagen wist een bolide op de weg te brengen die werkelijk alle grenzen wat betreft automotive wist te verleggen. Een creatie die met een innovatieve krachtbron ongelooflijk veel power wist te realiseren.
Inmiddels is het alweer 13 jaar geleden dat de bolide met de fameuze W16.4 werd geïntroduceerd. Het model wist destijds met 1.001pk voor 2 jaar lang de snelste productie-auto ter wereld te zijn. Inmiddels is de Veyron alweer ‘verouderd’ en moet ook Bugatti aan de weg blijven timmeren. Merken als Koenigsegg bewijzen eveneens een bolide met ongekende kracht te kunnen produceren.
Bugatti deed er met de introductie van de Chiron nog een schepje bovenop. Echter, beide bolides waren tot dan toe niet veel meer dan pure kracht. Goed in een rechte lijn en enorm explosief, maar verre van geschikt voor ’t circuit. Iets dat Bugatti nu hoopt te tackelen met de introductie van de Bugatti Divo. Een bolide die lichter, sportiever en wendbaarder is dan z’n oudere broertjes.
Harder het circuit rond, langzamer op ’t rechte stuk
Waar de Chiron en de Veyron zoals gezegd voornamelijk op rauwe kracht teren, daar lijkt de Divo het allemaal iets genuanceerder te doen – voorzover mogelijk met de naam ‘Bugatti’ op je kont. De Bugatti Divo is allereerst 35 kilo lichter dan de Bugatti Chiron. Dit heeft het merk voor elkaar gebokst door een gigantische hoeveelheid carbon te gebruiken. Ondanks dit noemenswaardige dieet (iedere kilo is relevant bij auto’s van dit kaliber), is de Divo nog steeds geen lichtgewicht met zo’n 1.960kg.
Door de auto te voorzien van spoilers die veel weghebben van LMP1 auto’s én er een gigantische diffuser onder te plakken, is er maar liefst 90 kilogram meer downforce gecreëerd ten opzichte van de Chiron. Het koetswerk van de Bugatti Divo moet in staat zijn een laterale kracht van 1,6G aan te kunnen. Als kloppend hart zien we dezelfde 8-liter W16 als in de Chiron. Dit betekent nog steeds 1.500pk, maar de Divo heeft wel een lager begrensde topsnelheid dan de Chiron: 380km/u tegenover 420km/u.
40 stuks geproduceerd, geen één meer beschikbaar
Bugatti geeft vooralsnog niet veel keiharde cijfers vrij wat betreft de prestaties van de Divo. Zo is het onbekend hoe snel de bolide van 0 tot 100km/u sprint. Wat wél bekend is, is het feit dat er 40 stuks van deze €5 miljoen kostende hypercar gebouwd gaan worden. Daarnaast is er ook bekend dat alle 40 stuks van deze bolide al vergeven zijn. Mocht je dus genoeg gespaard hebben, dan heb je helaas pech om deze bolide hagelnieuw op de kop te tikken.