Netflix wil beginnen met advertenties
Het zit een beetje tegen voor Netflix de laatste tijd, want voor het eerst in tien jaar is het aantal abonnees gedaald. De aandelen kelderden daardoor met 35%. Ook in het volgende kwartaal verwachten ze een verlies aan leden. Dat komt onder andere door de vele concurrentie die ze tegenwoordig hebben. Hier in Nederland is bijvoorbeeld ook HBO Max in maart gelanceerd. Wereldwijd zijn er ontelbaar veel verschillende streamingdiensten waar Netflix het tegenop moet nemen. Tijd om maatregelen te nemen dus. Een van de nieuwe plannen van Netflix is om te beginnen met advertenties.
Voordat je gelijk naar de site gaat om je abonnement op te zeggen; dat is ook weer niet nodig. Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen aan die advertenties onderworpen wordt. Het idee is namelijk om Netflix met advertenties goedkoper te maken dan het normale abonnement. Vind je de streamingdienst normaal te duur? Als je geen problemen hebt met de advertenties kun je dan alsnog een abonnement nemen, maar dan goedkoper. Het zal dus een keuze worden of je wel of geen advertenties krijgt. Op deze manier hopen ze weer meer abonnees binnen te halen. Het kan overigens nog wel een jaar of twee duren voordat we weten of het echt doorgaat en hoe het nieuwe systeem gaat werken, want dat moet eerst allemaal nog getest worden.
Meekijken kan straks niet meer
De streamingdienst is ondertussen ook hard bezig een manier te vinden om het delen van wachtwoorden tegen te gaan. Veel mensen liften op het account van een ander mee of delen de kosten. Dat zorgt ervoor dat Netflix veel geld misloopt. Daarom probeert het bedrijf een manier te vinden om ervoor te zorgen dat je niet meer zomaar met iemand kunt ‘meekijken’, tenzij je in hetzelfde huis woont. Een mogelijke optie is een eigen inlog voor het account, waarvoor je een klein bedrag per maand betaalt.