Luxe jacht van Nederlandse scheepsbouwer

De Phi is het laatste meesterwerk van een van de beste scheepswerven die Nederland rijk is. Naar eigen zeggen is de boot het hoogtepunt van het jaar. Daar is niet van gelogen, het vaartuig is bijzonder. Zo is het extreem duurzaam, lekker lang en is supersnel.

 

Snel en een duurzame jacht

De Phi is zonder twijfel een van de snelste boten in deze categorie. Daarvoor hoef je niet de documentatie te raadplegen, de strakke lijnen in combinatie met het verbluffende ontwerp laten weinig ruimte over voor twijfel. Zo trots als Huisman is op het eindresultaat, zo weinig details worden er prijs gegeven. De meest voor de hand liggende reden is dat de boot nog niet is overhandigd aan de nieuwe eigenaar en dus is een beetje geheimhouding wel op zijn plaats. Met wat goed snuffelwerk komen we echter een heel eind.

Waanzinnig mooi interieur

Wat we bijvoorbeeld wel weten heeft betrekking op het bijzondere interieur. Dit is van de hand van het Londense ontwerpbureau Lawson Robb. Geen onbekende naam in de wereld van de luxe jachten. Zo voorzagen ze al menig ander superjacht van een prima interieur, maar ook voor het aangenaam aankleden van een appartement in Dubai draaien ze hun hand niet om.

Bouwtijd van vier jaar

Voor de bouw van het schip heeft men ruim vier jaar uitgetrokken, maar het resultaat is er dan ook wel naar. Zo heeft het een lengte van 58.5 meter en zorgt het aerodynamische ontwerp voor een behoorlijke snelheid terwijl het brandstofverbruik relatief laag blijft. Verantwoordelijk voor het ontwerp is de Nederlander Cor Rover. Hij is een van de bekendste ontwerpers als het gaat om maatwerk voor luxe jachten. Mocht je nu willen weten waarom men het Phi heeft genoemd? Dit is een verwijzing naar het bekende Griekse getal (π).

Bijzondere prestatie

Het ontwerpen van een jacht van dit formaat was al een uitdaging op zich. Als je daarnaast weet dat er nog aanvullende voorwaarden waren waaronder de duurzaamheid en het efficiënt gebruik van de beschikbare brandstof, dan weet je waarom het zo lang heeft geduurd. Gedurende de ontwerpfase moest er met tal van zaken rekening gehouden worden waardoor een nauwe samenwerking met de scheepsbouwer essentieel was. Dat het resultaat iets is waar men bij Huisman trots op is zal duidelijk zijn.

Koopje van minimaal 90 miljoen euro

De Phi is voorzien van een schaduwboot. Dit is in feite een opslagboot met een apart landingsdeel voor een helikopter. De lengte van deze ‘extra’ boot is 36 meter en is ook ontworpen door hetzelfde team. Beide boten zullen tegen het einde van 2021 worden onthuld zodat dan pas alle details wereldkundig worden gemaakt. Over de prijs van de boot doet men zoals altijd bijzonder geheimzinnig. Dat wil niet zeggen dat we een redelijke inschatting kunnen maken. Als we echter kijken naar de prijzen van vaartuigen in dezelfde klasse, dan zien we dat in 2019 de gemiddelde verkoopprijs zo’n 90 miljoen euro bedroeg. De Phi zal daar zeker niet onder zitten en naar verwachting zal het zelfs nog iets hoger liggen gezien het ontwerp en de afwerking.