Direct naar content
Het wiel van de nieuwe Mercedes G 580
Afbeelding: Mercedes-Benz

Elektrische Mercedes-Benz G-wagon is maar liefst € 50.000,- goedkoper dan brandstofversie

Mercedes-Benz komt met revolutionaire G-wagon die volledig elektrisch is. De G-wagon staat bekend om zijn krachtige V8 motoren, maar door deze elektrische variant komt daar verandering in. Dit is een auto die elektrische rijden wel degelijk stoer houdt. Laten we een kijkje nemen naar de specificaties en de prijs.

Door Ramon Pater

V8-motoren van de G-Wagon vervangen door stille EV

De Mercedes-Benz G-Wagon was misschien wel de laatste auto waarvan we verwachtten dat hij elektrificatie zou omarmen vanwege zijn geschiedenis met krachtige V8 motoren. Het merk is echter voorzichtig te werk gegaan bij het omvormen van hun op fossiele brandstoffen aangedreven beroemdheidsfavoriet tot een stille EV.

In tegenstelling tot de zwierige EQS of andere EQ-modellen, is de G 580 met EQ-technologie nog steeds een “echte” G-Wagon met een elektrische aandrijflijn die in zijn hoekige lijnen is gepropt. Mercedes-Benz heeft geen concessies gedaan aan zijn oorsprong en hield vast aan een echte ladderframe-architectuur om zijn offroad-integriteit te behouden.

Je zou kunnen stellen dat de G 580 offroad zelfs beter is dan een G63 AMG vanwege zijn grotere waterdoorwaadvermogen (+150 mm) en meer vermogen. En als we het daar toch over hebben, de vier elektromotoren bij elk van de wielen leveren 580 pk (vandaar de naam G 580) en een berg koppel van 1.164 Nm. Dit betekent dat de veel zwaardere G 580 qua acceleratie bijna gelijk is aan de G63 AMG, terwijl hij vele malen goedkoper is.

Tank turn ook aanwezig op de Mercedes-Benz G 580

Natuurlijk is de veelbesproken G-Turn (tank turn) ook een hoogtepunt met de wielen links en rechts die in tegengestelde richtingen kunnen draaien. Dit verkleint de draaicirkel offroad in plaats van het amuseren van het doorgaande verkeer. Aangezien alleen losse oppervlaktes deze functie activeren.

De medewerkers van Mercedes bedachten hoe ze de enorme 116 kWh lithium-ionbatterij konden verwerken in de auto. De batterij van de G 580 wordt beschermd door een 26 mm dikke behuizing. Daarom kan de G 580 door water van 850 mm diep ploeteren, wat 150 mm meer is dan de G-Klasse modellen met verbrandingsmotor.

Off-road functies van de nieuwe G-Wagon zijn: drie offroad kruipversnellingen en programma’s waar je op zware ondergronden kunt rijden. Het bereik van 567 kilometer klinkt misschien niet veel, maar met een DC-lader is de G 580 in 32 minuten tot 80 procent opgeladen zodat je weer de weg op kunt.

Mercedes G 580 EQ heeft een beginprijs van € 150.634

Het accupakket van de auto is misschien niet het meest efficiënte, maar nog altijd vele malen beter dan de G63, die benzine verbruikt als water. Enkele subtiele veranderingen aan de G 580 zijn: een kleine spoiler aan het dak, een aangepaste bumper en een grill met koelopeningen aan de achterkant. Dit moet de aerodynamica van de offroad auto verbeteren.

Mercedes-Benz Australia

Het interieur is ook vernieuwend met een 3D surround geluidssysteem, een multifunctioneel stuurwiel, en elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie. Ook beschikt de G 580 over gekoelde en verwarmde bekerhouders en kun je er je smartphone draadloos opladen.

Het infotainmentscherm biedt een offroad cockpit. Hier zie je de hellingshoek, zijdelingse helling, kompas, bandenspanning en de G modus. De beginprijs van de auto is € 150.634 Het ‘edition one’ model kun je aanpassen door dingen te veranderen qua kleur en exterieur, maar dat kan al snel duizenden euro’s extra kosten.

Benieuwd naar wat de kenners zeggen nadat ze in deze wagen hebben gereden? Check dan de video van Autoblog hieronder: