Frankrijk aan de luxe top
De lijst is opgesteld door Statista, een Duits online platform waar statistische gegevens worden verzameld en gepubliceerd. Wat opvalt is dat de meeste merken in deze top 10 van Franse afkomst zijn. Zo weten de Fransen maar liefst 60% van de lijst te veroveren met hun welbekende fashionmerken.
Deze merken weten zich de lijst binnen te dringen wegens hun grote bekendheid op het gebied van kleding, parfum, zonnebrillen, sieraden en andere accessoires. De fashionbedrijven zijn bij het grote publiek zeer gewild en beschikken daarom over een waarde in de miljarden euro’s. De oprichters van deze bedrijven hebben de schaapjes dus wel op het droge. Overal komen we de populaire kledingstukken en accessoires tegen, op straat of in de winkel. Vooral in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat kan je niet om deze grote internationale modemerken heen!
Dit bericht op Instagram bekijken
10. Prada
Het Italiaanse modehuis Prada, dat bekend staat als een merk dat veelvuldig wordt nagemaakt, bevindt zich op de tiende plaats. De kleding van het merk wordt door velen gezien als statussymbool, wegens de hoge prijzen die Prada ervoor vraagt. Een heren T-shirt kost gemiddeld zo’n 1000 euro en voor een paar schoenen van Prada moet je al snel 900 euro lappen. Zo hoog waren de prijzen in 1913 nog niet, toen Prada z’n allereerste kledingshop opende in een winkelgalerij in het hart van Milaan. Destijds was het merk vooral gespecialiseerd in het ontwikkelen van leren kleding, maar al snel kwam daar een parfumlijn bij. In 2007 bracht Prada zelfs een mobiele telefoon uit in samenwerking met het elektronicabedrijf LG. Dit was overigens de enige Prada Phone die de markt haalde. Desondanks is Prada uitgegroeid tot een van de meest waardevolle modemerken ter wereld, met een waarde van zo’n 5,1 miljard dollar! De grote winnaar van dit verhaal is de CEO Patrizio Bertelli, die grootaandeelhouder is binnen het Italiaanse modebedrijf!
9. Tiffany & Co
Het eerste sieradenmerk in de top 10 meest waardevolle modemerken van 2024, is het Amerikaanse Tiffany & Co. Het bedrijf startte al in 1837 en werd sindsdien doorgegeven van generatie op generatie binnen de Tiffany-familie. Al snel groeide het designhuis uit tot een grote speler in de markt en de afgelopen jaren tikt het bedrijf absurde omzetcijfers neer. Zo was de netto-omzet in 2018 bijna 4,2 miljard euro! Hierdoor kon het Amerikaanse sieradenmerk nóg verder uitbreiden en stampte het een aantal extra winkels uit de grond. Vorig jaar waren er maar liefst 300 winkels wereldwijd waar Tiffany & Co z’n eigen producten verkocht. Vooral de hoogwaardige geuren en verfijnde sieraden waaronder diamanten en horloges vliegen in deze winkels over de toonbank. Ook is het merk zeer populair onder sportliefhebbers. Naast dat Tiffany & Co fanatiek reclamemaker is binnen de sportwereld, ontwierp het in het verleden vaak de trofeeën van grote sportwedstrijden. De bekers van competities en toernooien in sporten als rugby, basketbal, voetbal en tennis, kwamen vaak uit de koker van Tiffany & Co. Mede hierdoor heeft het bedrijf de gigantische marktwaarde bereikt van 6,2 miljard dollar!
8. Yves Saint Laurent
Van alle Franse modemerken in deze top 10 scoort Yves Saint Laurent het laagst. Evenals de eerdergenoemde merken kent dit modehuis een lange geschiedenis. Veel mensen zullen Yves Saint Laurent (afgekort YSL) vooral kennen van de uitgebreide parfum- en cosmeticalijn. Toen deze lijn voor het eerst geïntroduceerd werd, daalde de winst van YSL overigens aanzienlijk en werd de positie op de aandelenkoers flink verslechterd. Pas jaren later bleek deze uitbreiding een succes te zijn en nam de winst weer met grote stappen toe. Hier heeft de eigenaresse Francesca Bellettini lekker van geprofiteerd, waardoor ze zich op dit moment de machtigste vrouw van de wereldwijde fashion mag noemen! Het modehuis Yves Saint Laurent is namelijk 6,5 miljard dollar waard, en weet zich daarmee net aan boven Tiffany & Co te plaatsen.
7. Rolex
Het meest bekende horlogemerk ter wereld heeft zich op de zevende positie weten te vestigen. Rolex is een Zwitserse horlogeproducent die keer op keer indrukwekkende uurwerken op de markt brengt. Binnen de horlogerie is Rolex het bedrijf met de grootste omzet. Vorig jaar wist Rolex een omzet te bereiken van maar liefst 10 miljard dollar! Daarmee versloeg het concurrerende merken als Patek Philippe, Audemars Piguet en Breitling met gemak. Iedere cent van deze omzet wordt overigens worden geherinvesteerd in het bedrijf, want Rolex heeft geen échte topman. De Zwitserse horlogeproducent is namelijk een stichting, waardoor het niet als doel heeft om geld te verdienen, althans, voor een belanghebbende CEO. Hierdoor kan Rolex de winsten investeren in hun ontwikkelingsmethode, zodat het ook de komende jaren de grootste van de horlogemarkt kan zijn. Anno 2024 is het Zwitserse bedrijf een flink zakcentje waard, zo hangt er aan het merk Rolex een prijskaartje van ruim 9,1 miljard dollar!
6. Cartier
Wat betreft horloges wint Cartier het niet van Rolex, maar op het gebied van totaalwaarde wel. Rolex maakt enkel horloges, terwijl Cartier zich inzet op meerdere aspecten binnen de fashion. Van Cartier zijn bijvoorbeeld brillen, armbanden, kettingen, parfums en nog veel meer te koop. Wel spelen de horloges een grote rol binnen de hoge marktwaarde van het Franse modemerk. De kenmerkende vierkante horlogekasten en industriële horlogebanden maken de klokken van Cartier enorm herkenbaar en stijlvol. Ook de brillen zijn uitermate populair op dit moment. Met name de zonnebrillen zijn anno 2024 niet aan te slepen. Vergis je niet, een bril van Cartier kost al snel 1000 euro, terwijl er ook extra luxe exemplaren tussen zitten waar je meer dan 8.300 euro voor moet aftikken. Als je het zo bekijkt, is het niet zo gek dat Cartier een waardevol modebedrijf is. In z’n totaliteit is Cartier daarom 10,5 miljard dollar waard. Formidable!
5. Dior
Het Franse merk Dior heeft misschien wel de bekendste oprichter van alle merken uit deze top 10 lijst. De modeontwerper Christian Dior heeft zich namelijk flink op de kaart weten te zetten met z’n opmerkelijke designs binnen de modewereld. Na het volgen van meerdere studies lanceerde Christian in 1947 z’n eerste collectie, die de naam ‘New Look’ kreeg. Dit soort kleding had men destijds nog nooit gezien. Dior was dus een grondlegger van de moderne kledij en schreef met New Look onbewust geschiedenis. Net toen Christian Dior zich ook begon te verdiepen in de ontwikkeling van sieraden overleed hij aan een hartaanval. Opmerkelijk is dat collega Yves Saint Laurent vervolgens het stokje overnam en collecties begon te ontwerpen voor het merk Dior. Hier kwam echter snel een einde aan. Dior heeft zich weten te profileren als luxemerk met kleding waar iedereen, zolang je veel te besteden hebt, van kan genieten. De doelgroep is dus erg breed, waardoor de omzet ook jaar na jaar wordt overtroffen. De totaalwaarde van het Franse Dior is maar liefst 11,9 miljard dollar!
4. Gucci
Voor velen is Gucci hét nummer 1 luxemerk ter wereld, maar desondanks is de totaalwaarde van het Italiaanse modebedrijf niet hoog genoeg om in de top 3 te eindigen. Het eeuwenoude familiebedrijf begon uiteraard erg klein met slechts één winkel, terwijl het merk in 2024 gigantisch veel grote winkels bezit over de hele wereld. Inmiddels beschikt Gucci over een aantal iconische producten, die zó populair zijn dat ze in grote aantallen worden nagemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de peperdure Gucci-tassen die niet uit het straatbeeld zijn weg te denken. Voor de heren zijn voornamelijk de petten van het Italiaanse modehuis in trek. Toch worden deze accessoires veelvuldig aangeschaft in het buitenland, waar de neppe versies vaak veel goedkoper zijn. Hierdoor loopt Gucci een hoop inkomsten mis, al zal het aan financiële middelen sowieso niets tekort komen. Gucci kent anno 2024 een schrikbarende waarde van 23,8 miljard dollar! Maak jezelf dus vooral geen zorgen om de inkomsten van dit iconische modemerk, maar vraag jezelf af hoe je ooit 2000 euro bij elkaar krijgt voor een paar schoenen!
3. Chanel
Een andere legendarische speler binnen de fashion is het Franse merk Chanel. Hoewel dit merk kleding en accessoires aanbiedt voor zowel mannen als vrouwen, is vooral de vrouwencollectie uitermate populair. Voor de heren is er eigenlijk enkel een parfumlijn, terwijl de vrouwen kunnen kiezen uit spectaculaire jurken en hoogwaardige sieraden. Toch blijft ook de parfumlijn voor vrouwen van Chanel niet onopgemerkt en zijn de geuren Chanel N°5 en Chanel Mademoisselle wereldwijd de best verkochte parfums geweest. Het is dus niet gek dat Chanel deze parfums nog steeds in collectie heeft en geen grote risico’s neemt met een gloednieuw geurtje. Wat betreft kleding wil het Franse merk wel veel nieuwe dingen proberen. De modeshows die Chanel houdt voor iedere verse collectie, zijn legendarisch, maar soms wel absurd. De kleding die op deze shows wordt vertoond is voor mode-leken vaak raar en lachwekkend. Voor de echte kenners is het tegendeel van toepassing, zij zien de creativiteit en kwaliteit waarmee Chanel de markt betreedt. Of je het nu mooi vindt of niet, Chanel heeft goed zaken gedaan en een waarde bereikt van ruim 60 miljard dollar. Dat is ruim zes maal de waarde van Rolex, ongelofelijk!
2. Hermès
Hermès mag natuurlijk niet ontbreken als het over luxe modemerken gaat. Ondanks de toenemende concurrentie staat het Franse modehuis op de tweede positie van deze top 10. Rond 1837 begon Hermès als leverancier van zadels en bijna 200 jaar later is het op één na het meest waardevolle modemerk ter wereld. Het merk werd vooral bekend van z’n zijden sjaaltjes en de zogeheten Kelly- en Birkin-bags. Vooral deze tassen van Hermès zijn mateloos populair, terwijl de prijzen er niet om liegen. Vooral de invloed van grote internationale bekendheden maken de Birkin-bag van waarde. Zo zou Victoria Beckham meer dan honderd stuks in haar bezit hebben en flaneren ook Kim Kardashian, Jennifer Lopez en Elton John vaak met deze tas. Een Birkin-bag is dus enkel weggelegd voor de uiterst welvarende klanten van Hermès, waardoor er een prijskaartje van gemiddeld 25.000 euro aan de tas hangt. Voor de heren zijn er goedkopere accessoires te verkrijgen, zoals de welbekende riem van Hermès. Hier moeten wel al gauw meer dan 850 euro voor neertallen mannen! Alle modefreaks, die deze bedragen betalen voor de producten van het Franse modeicoon, hebben de waarde van Hermès opgekrikt naar een bedrag van 93,7 miljard dollar! Hoewel Hermès inmiddels geen zadelmerk meer is, zit de eigenaar er dus warmpjes bij.
1. Louis Vuitton
Met stip op de eerste plaats staat het wereldberoemde Louis Vuitton. Bijna iedereen heeft er wel een kledingstuk of accessoire van in bezit. Bij de dames zien we vooral de peperdure tassen terug, terwijl de mannen vaak kiezen voor de zonnebril van het hoogwaardige merk. Ieder jaar lijkt de populariteit van de artikelen van Louis Vuitton toe te nemen. Momenteel is LV bijna 130 miljard dollar waard, waarmee de concurerende modemerken dus moeiteloos worden verslagen. Het komt erop neer dat Louis Vuitton bijna 26 keer zoveel waard is als Prada! Het merk wordt veel gedragen door invloedrijke mensen en is ook bij topsporters vaak terug te zien. LV blijft daardoor hogerop klimmen in aanzien en uitbreiden wat betreft de doelgroep. Zo zijn de spullen en kleding van Louis Vuitton bestemd voor de oudere generatie en ook goed draagbaar voor de jeugd. Voor LV maakt het niet uit wie de producten draagt, uiteindelijk kost een trui zo’n 1.400 euro en een broek 1.500 euro. Kassa!