De ontwikkeling van de VR-bril komt niet van de grond

De concurrentie omtrent het realiseren van de virtualrealitybril is zeer heftig. Zowel Microsoft, Google, Sony als Apple deden in het verleden al ontelbare pogingen om deze digitale bril daadwerkelijk op de markt te brengen. Tot nu toe wist geen van deze technologieontwikkelaars hier succesvol in te zijn. Het voortdurend dragen van een digitale bril lijkt op dit moment nog niet te zijn weggelegd voor de mensheid. Bovendien zijn dergelijke technische hoogstandjes doorgaans niet echt betaalbaar. Door stevig te investeren in de virtualrealitybril verloor ook ondernemer Mark Zuckerberg riante geldbedragen. Hoewel de oprichter van Facebook maar liefst 58,5 miljard euro in de ontwikkeling van deze digitale bril stak, wil het product nog niet echt van de grond komen. De reusachtige klantenkring van de Amerikaanse ondernemer lijkt zich daar voorlopig absoluut niet druk om te maken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Mark Zuckerberg (@zuck)

Mark Zuckerberg verloor bijna € 60 miljoen middels investeringen in VR-brillen

Als we Business Insider moeten geloven worden er ieder jaar slechts 10 miljoen VR-brillen van de hand gedaan. De vraag naar dit soort technologieën valt dus zodanig tegen, dat grote investeerders hun centen massaal zien verdampen. Binnen vijf jaar tijd verloor Mark Zuckerberg dus een krappe 60 miljoen euro aan zijn beleggingen in de virtualrealitybril. De verwachtingen voor de komende jaren zien er voor de steenrijke ondernemer ook niet bepaald rooskleurig uit. Concurrerende bedrijven als Google en Microsoft lijken hun investeringen in de VR-bril riante te hebben afgebouwd. Het aantal VR-brillen en de kwaliteit ervan zullen ook de komende tijd dus niet toenemen. Mark Zuckerberg liet echter weten nog altijd te geloven in deze technologische ontwikkeling. Hij is dus niet van plan om zijn waardevolle investeringen in de ontwikkeling van de VR-bril stop te zetten. Je zou zeggen dat de kleine 60 miljoen euro die Mark Zuckerberg verloor hem op andere gedachten hebben gebracht, maar de Facebook-CEO houdt moeiteloos voet bij stuk.

Facebook-CEO blijft alsnog investeren in virtualrealitybrillen

Zuckerberg zegt te verwachten dat men op den duur op zoek gaat naar andere computerplatformen. De klanten van de Amerikaanse ondernemer zullen hun telefoon en laptop in de toekomst dus weg gaan leggen om vervolgens gebruik te gaan maken van de virtualrealitybril. Zo wil hij een digitale wereld creëren waarin Apple en Google niet worden betrokken. Mocht Mark Zuckerberg hier daadwerkelijk in slagen, kan hij erop rekenen dat hij de knaken die hij verloor, met een grote vaart weer terugverdiend. In feite heeft de zakenman dan namelijk de nieuwe iPhone ontwikkelt, waar alleen Meta invloed op kan uitoefenen. Een digitaal monopolie, waarmee hij spectaculaire inkomsten kan vergaren. Tot die tijd lijkt het erop dat Mark Zuckerberg nog meer geld gaat verliezen dan hij in het verleden reeds verloor. Ook door storingen van zijn talloze bedrijven verliest de Amerikaanse miljardair weleens een stevig zakcentje. “We mogen in de toekomst nog meer verliezen verwachten”, aldus Zuckerberg.