We kunnen nergens meer heen zonder Google Maps, TomTom of anderssoortig weg-vindt-software, een sociaal leven, dat vind je online en waar zouden we zijn zonder vaatwasser? De meest banale dingen zijn fijn, maar maken ons ook zwakker. We zijn minder zelfredzaam, grijpen steeds vaker naar een hulpmiddel en raken langzaamaan verpest door comfort. Zo ook met auto’s. Was een automatische transmissie nog niet zo lang geleden een prijzige optie; vandaag de dag is-ie eerder regel dan uitzondering. Rijdende computers, dat zijn het. Miljoenen stukjes software zorgen continu voor stabiliteit en maken zelfs van een slappe dweil op het onderstel van een wokkel nog een strak rijdende auto. En wat dit dan van ons maakt? Steeds zwakker wordende coureurs die enkel nog de ware capaciteiten van een auto ervaren op een slipcursus. Maar.. Het kan ook anders! Jaarlijks een uurtje (of langer) sturen in de Subaru WRX Sti en je zintuigen staan weer op scherp.
Ja, het is een legende en Man-Man ging ermee op stap. Een World Rally Car blauw exemplaar met zwarte wielen. Een domper, want ook deze WRX nazaat verdient een setje gouden sloffen. Gewoon, omdat het kan en omdat het de enige auto ter wereld is die ermee weg komt. Ons exemplaar was daarnaast uitgerust als ‘Sport Premium’ met een cataloguswaarde van dik 90k Euri. Een beslist niet malse en misschien wel exorbitante prijs voor een sedan met ‘maar’ 300 pk vermogen. Als we dan ook aan boord stappen zijn we kritisch. Zo kijken we misschien aan tegen een vrij saai dash, maar zien we wel een paar interessante schakelaars, een puik Harman&Kardon audiosysteem en voelen we ons omarmd door stevig vastgrijpende lederen kuipstoeltjes met rode details. Ook een zonnedakje is present inclusief een motherf*cker van een taartschep op de achterklep. Jawel, zo één die je complete zich in de achteruitkijkspiegel verkloot.
Allemaal details van een auto waarbij we – eerlijk is eerlijk – met een bonzend hart achter het stuur kropen. Het voelde een beetje alsof we sleutels van een rijdend relikwie hebben gekregen. Een auto die nu nog steeds een ode brengt aan wijlen Colin McRae die met zijn voorganger de ene na de andere overwinning binnensleepte. De herritage van dit model is dan misschien dan ook wel vergelijkbaar met die van de Golf Gti’, echter hebben we het hier dan over een geheel andere klasse. Een segment van powersedans als de Audi S4, BMW M3, maar ook hatchbacks als de Golf R en 1 Serie ’40i van BMW. Beslist geen kattepis, maar Subaru zet daar hun typische DNA voor in de strijd. DNA dat begint bij een 2.5 Boxermotor die is voorzien van een gigantische turbo. Een viercilinder die dankzij dat laatste 301 pk levert en een koppel van 407 Nm. Op zichzelf geen schokkende cijfers, maar het is de manier waarop het vermogen de aardkloot raakt dat bijzonder is. Dat gaat namelijk via Subaru’s fabelachtige AWD systeem. Een mechaniek dat in de basis compleet symmetrisch is opgebouwd en zijn finetuning vond in de rallysport.
En dat betekent grip. Heel veel grip. Iets dat we na de eerste meters al ondervonden. Na het laten opwarmen van de techniek en het induiken van de eerste uitdagende bocht, was het namelijk alsof we fietsten met zijwieltjes. Niet eerder ervaarden we zoveel mechanische grip en voelden we ons één met de ondergrond waarop we reden. Het sublieme resultaat van AWD, een hydraulische en zeer scherpe stuurinstallatie en een carroserie waarbij stijfheid het toverwoord is. Maar, het werd nog beter.. Zo raakten we gewend aan deze machine en gingen we steeds verder op zoek naar zijn grenzen. Een grens die vrij snel is bereikt, aangezien deze zeer dicht bij huis kan worden gezocht. De STI z’n achileshiel, dat ben je namelijk zelf. Het is geen kwestie meer van ‘wat kan de auto’, nee; de STI, die kan het wel, het gaat er meer om hoe ver jouw kunde, wagenbeheersing en skills rijken om deze machine in bedwang te houden. De STI, die heeft eenzelfde directheid als Prem Radhakishun, maar dan met de weloverwogen balans van Elon Musk.
Stuur je naar links, dan gaat de WRX daar ook heen. Hoe schofterig hard je dit ook doet. Dit gaat met zo veel kracht, grip en snelheid dat je het als bestuurder soms niet bij kan benen. Het is iets totaal onvergelijkbaars en haast buitenaards dan dat je bent gewend met een voor- of achterwielaandrijver. En nee: ook een Quattro Audi – met een triljoen pk – kan hier, dankzij zijn verre van sportieve innerlijke balans, niet aan tippen. Niet spannend genoeg en wens je meer ‘drama’? Dan kan je altijd nog gaan spelen met het centrale differentieel. Deze bedien je middels een schakelaar op de middentunnel en staat doorgaans in modus ‘AUTO’. Dit houdt in dat de WRX op dat moment continu zelf bepaald waar de krachten heen worden gestuurd. Maar, handmatig het systeem overrullen; dat kan ook. Dan bedien je het systeem manueel waarna je vervolgens in staat bent om de krachten tot 90% over de achterwielen te laten gaan. Epische drifts wegleggen is na lang aandringen dan mogelijk maar het meest opvallende is dan toch wel echt de gehele balans in de auto die verandert. Er komt dan duidelijk meer bodyroll in het geheel waarna ‘ie meer gaat lijken op zijn dan – opeens wel heel beweeglijke – concurrenten.
En oja. Dan hebben we het nog niet gehad over zijn capaciteiten buiten de gebaande paden. De momenten waarop zijn tegenstanders half uit elkaar vallen als er met buitensporige snelheden over zand, gras, gravel of sneeuw wordt gevlogen. De WRX? Die geeft geen…. Juist. Op dat soort momenten voel je zijn rally DNA, het onderstel dat beresterk is, raad weet met kuilen en oneffenheden en het ABS dat bijvoorbeeld pas veel later in werking treedt dan bij een normale auto. Het is een gevoel van onoverwinnelijkheid, explosieve kracht en een big smile op je gezicht in een auto die op papier op het leven gaat als een vierdeurs sedan. Maar goed. Kritiek is er ook. Zo is-ie niet echt zuinig, kost hij daardoor minimaal vijfentachtig duizend ekkies en zouden we vanbinnen wel wat meer willen horen van die heerlijke boxer in ’t vooronder. Bovenal heeft dit WRC blauwe exemplaar toch echt bewezen dat de legendarische en iconische Impreza nog steeds springlevend is.