
Mag je wijn na het proeven in een restaurant terugsturen, omdat je hem niet lekker vindt?
Mannen, we gaan natuurlijk allemaal graag uit eten, en wat is dan een beter idee dan het bestellen van een goede fles wijn. Althans, je besteld natuurlijk een fles waarvan je verwacht dat hij lekker smaakt, maar dat is uiteraard niet altijd het geval. Op de buitenzijde van de fles valt een hoop over de inhoud te lezen, maar hoe de smaak daadwerkelijk is, valt alleen af te leiden van de binnenzijde. Stel dat de wijn na het proeven toch niet lekker is, mag je het dan terugsturen in een restaurant? Wij zochten het voor je uit!
Het terugsturen van een wijn in het restaurant omdat je hem vies vindt: ja of nee?
Het is altijd tijd voor een goede Vino, zeker als je met al je vrienden aan het eten bent in een gezellig restaurant. Zeker in hoogwaardige restaurants, waar je veel geld moet neertellen voor een flesje rood, rekenen mensen er vaak blind op dat de gehele wijnkaart van louter goede flessen is voorzien. Zeker als een restaurant een sommelier in dienst heeft, kan de wijn eigenlijk niet mismatchen met het eten. Een dergelijke specialist weet uiteraard precies welke druivensoort bij welk gerecht past. Toch kan je persoonlijke smaak ervoor zorgen dat je een wijn totaal niet lekker vindt. Na het openen van een fles en het proeven van de wijn, kan het restaurant die fles echter niet meer verkopen aan een andere gast. Stel dat je er dan pas achterkomt dat je de wijn niet lekker vindt, mag je hem dan nog terugsturen in een restaurant? Nou, om rechtdoorzee te zijn: nee, althans, het is niet gebruikelijk. “Ze zullen zeker niet blij met je zijn”, zo luidt het oordeel van de makers van de podcast Glasgenoten via Instagram.
Pepijn Diepstraten (op Instagram ook wel bekend als @pepijn.wijn) zegt het volgende: “Ze zullen wel tot je meedenken, tot een bepaald bedrag tenminste”. Tja, als je een wijn van een paar meier laat ontkurken en vervolgens oordeelt dat je de drank vies vindt, naai je het restaurant natuurlijk een oor aan. Misschien dat sommige restaurants hier geen moeite mee hebben, maar beleefd is zo’n actie beslist niet.
Een ‘foute wijn’ mag wél worden gemeld bij de sommelier
Er is overigens wel een uitzondering, want het terugsturen van een wijn in een restaurant is niet onbeleefd als er simpelweg iets mis is met de drank. Stel dat er bij het openen van de fles stukken kurk in de wijn terecht is gekomen, dan heb je het volste recht om de sommelier hier op aan te spreken. In zo’n geval ligt het feit dat de wijn ‘niet goed’ is, niet aan jouw persoonlijke smaak, maar daadwerkelijk aan de wijn zelf. Een restaurant zal zich bij het serveren van een ‘foute’ wijn dus in de meeste gevallen excuseren en je van een goed exemplaar voorzien, ondanks de prijsklasse waarin desbetreffende fles zich bevindt. Als je een goede wijn geserveerd krijgt, die je qua smaak uiteindelijk niet zo lekker vindt, zou je de fles dus met tegenzin op moeten drinken of een andere extra fles op de kop tikken. Als je geen verstand hebt van wijn, blijft het kiezen van een flesje rood in een restaurant altijd een beetje een gok.