Lamborghini Diablo GT
Wanneer je aan de ultieme sportauto denkt dan komt Lamborghini al snel in je naar boven. Dat is ook niet zo gek als je bekijkt dat het Italiaanse merk al vanaf oudsher auto’s neerzet die qua uiterlijk en prestaties elkaar overtreffen. Deze Lamborghini Diablo GT is daar een voorbeeld van en het summum in de autowereld. De nieuwste auto’s zijn uitgerust met de meest luxe en high-tech apparatuur. Toch laten wij onze voorliefde voor de oude modellen het winnen. De uitspraak is niets voor niets ‘oud maar goud’.
Deze Diablo GT komt uit 1999 en heeft, ondanks dat die al bijna 2o jaar oud is, nog nauwelijks contact gemaakt met het asfalt. Misschien komt het wel doordat de auto naar alle waarschijnlijkheid in het bezit is geweest van een fervent autoverzamelaar. Met maar 276 kilometer op de teller zal de auto zich onder het bewind van RM Sotheby’s geveild worden in Monaco. Het is namelijk zo dat op 12 mei verschillende luxe wagens zullen worden geveild, waaronder dit exemplaar.
Opvolger van de Countach
Waarom is dit exemplaar dan zo bijzonder? De bolide is het vervolg van de Countach en naast de Diablo GT zijn er ook de SV en VT varianten geproduceerd. Allen waren de vervolger van de Countach, maar er was wel degelijk een verschil. De GT was het scherpst, meest uitgekleed en extreemst van allemaal. De vierwieler was ontwikkeld met de intentie dat het een circuit-auto zou worden en dat verklaart dan ook de keuzes die hebben geleid tot de rauwe uitstraling.
De GT ontsteeg ook de standaard aspecten van de Diablo zoals die geïntroduceerd werd. Het V12-blok werd namelijk nog enigszins opgeschroefd en wist er zo 575pk uit te persen, terwijl de standaard het moet doen met een luttele 492pk. De verwachting was dat de auto een topsnelheid van 315 kilometer per uur zou moeten behalen. Dit bleek echter niet het geval toen de Lamborghini Diablo GT een ronde over de Nardo Ring reed. Hij was in staat om maar liefst 338 kilometer per uur aan te tikken. De auto presteerde dan ook een stuk beter dan van te voren was aangegeven in de fabrieksgegevens. Dit exemplaar is het twaalfde van de 80 ooit geproduceerd. De kans dat je dezelfde auto op de weg ziet rijden is dan ook enorm klein. De prestaties, het uiterlijk en dat de auto nog maar zo weinig kilometers heeft gereden maken dit een buitengewone auto, zelfs voor Lamborghini.
Wijn zijn benieuwd wat op er 12 mei gaat gebeuren en hoeveel geld de auto connaisseurs er voor over hebben. Wellicht dat jij jouw baas lief aan kan kijken zodat je via Financial Lease in dit brute monster kan rijden. Niet alleen supercars zijn gewild. Een Range Rover Classic laat ombouwen tot jouw droomauto is minstens zo bijzonder zoals E.C.D. zelf aangeeft.