De specs van de Koenigsegg Gemera zijn om van te dromen
Koenigsegg onthulde de Gemera al in 2020, maar het nu gereed zijnde productiemodel is krachtiger dan ooit. Oorspronkelijk werd hij aangedreven door drie elektromotoren die samen 1115 pk leverden, ondersteund door een 2.0 liter driecilinder, genaamd Tiny Friendly Giant (TFG), die een indrukwekkende 600 pk produceerde. Maar nu heeft Koenigsegg besloten het over een andere boeg te gooien.
De driecilinder met dubbele turbo blijft in de basisversie behouden, maar de drie elektromotoren zijn vervangen door één veel krachtigere motor met de veelzeggende naam Dark Matter. Deze levert maar liefst 800 pk en 1250 Nm aan koppel. De geavanceerde Light Speed Tourbillion Transmission (LST) – eerder al gepresenteerd in de Koenigsegg Jesko – verdeelt het vermogen soepel over alle vier de wielen, zonder vliegwiel. Hierdoor levert deze versie van de Gemera 1400 pk en een duizelingwekkende 1850 Nm koppel.
De topversie van de Gemera: absurd snel
De absolute topversie? Dat is de Koenigsegg Gemera HV8. Deze variant vervangt de driecilinder met een brute 5.0 liter V8, voorzien van dubbele turbo’s en goed voor maar liefst 1500 pk en 1500 Nm koppel. Samen met de 800 pk sterke Dark Matter-motor komt dit neer op een totale output van 2300 pk en 2750 Nm. Dat betekent dat elke kilo Gemera wordt voortgestuwd door 1,11 pk – een absurde prestatieverhouding.
En dan het belangrijkste: hoe snel is hij? De topsnelheid van de Gemera HV8 bedraagt 400 km/u, terwijl de acceleratie indrukwekkend blijft: van 0 naar 100 km/u in slechts 1,9 seconden.
Prijskaartje van de Koenigsegg Gemera: megacar-waardig
Een auto met deze specificaties komt uiteraard met een flink prijskaartje. De Gemera kost rond de 1 miljoen euro, en de HV8-variant gaat daar nog flink bovenuit. Dit maakt de Gemera niet alleen een megacar in termen van prestaties, maar ook in financiële waarde.
Praktisch? Ook dat nog
De Gemera blijft verrassend veelzijdig: het is een volwaardige vierzitter en biedt, ondanks zijn prestaties, ruimte voor vier volwassenen. Met een lengte van bijna vijf meter en een bagageruimte van 200 liter is hij zelfs praktisch – tenminste, voor een megacar.
De eerste exemplaren rollen eind volgend jaar van de band, met leveringen gepland in de eerste helft van 2025. Megacar-liefhebbers, zet deze datum in je agenda!