
Cijfers KiM: bijna de helft van de Nederlanders niet in het vliegtuig gestapt het afgelopen jaar
Je hoort het vaak: we moeten minder vliegen om de planeet te redden. Maar hoe groot is de groep die nog volop de lucht in gaat? Het antwoord zal je verbazen. Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) vloog bijna de helft van de Nederlanders afgelopen jaar helemaal niet. Sterker nog, slechts 13 procent van de Nederlanders stapte drie keer of vaker in een vliegtuig. Het lijkt erop dat de vliegschaamte vooral een kleine groep aangaat.
Wie vliegt, en waarom?
De meerderheid van de Nederlanders kiest vooral voor vakanties (56 procent van de vliegreizen) of om vrienden en familie in het buitenland op te zoeken (23 procent). Favoriete bestemmingen? Spanje, Griekenland en Italië voeren de lijst aan. Interessant is dat vooral hoogopgeleiden en veelverdieners vaker het vliegtuig pakken. En regionaal gezien vliegen mensen in Noord-Nederland aanzienlijk minder dan de rest van het land. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een mix van afstanden tot vliegvelden en een andere leefstijl in het noorden.
Kosten en klimaatschade: rem op vliegverkeer
De hoge kosten van vliegtickets, in combinatie met de toenemende zorgen over klimaatschade, weerhouden veel Nederlanders ervan om te vliegen. Vliegen wordt gezien als een van de meest vervuilende vormen van reizen. Volgens Milieu Centraal is een vliegreis acht tot twaalf keer schadelijker voor het milieu dan dezelfde afstand met de trein. Toch speelt ook geld een grote rol: hoewel vliegen niet goedkoop is, worden alternatieven zoals treinreizen of autoritten met tolkosten vaak net zo prijzig gevonden.
Vliegschaamte: een luxeprobleem?
Hoewel de milieuproblematiek steeds meer Nederlanders aanspreekt, blijkt uit de cijfers dat een groot deel van de bevolking überhaupt niet vaak vliegt. Driekwart van alle vliegreizen wordt gemaakt door slechts een kwart van de bevolking. Voor veel mensen is het dus geen kwestie van ‘minderen’, maar simpelweg een gebrek aan behoefte of financiële ruimte om überhaupt in het vliegtuig te stappen.