Het succesverhaal van Jamie Siminoff, oprichter van Ring

Jamie Siminoff is de grote man achter het bedrijf Ring, dat deurbellen met camera’s maakt. Je hebt hem zelf misschien wel bij je voordeur hangen. Zodra er wordt aangebeld krijg je daar een melding van op je mobiel en kun je de aan de deur staande persoon zien. Je kunt zelfs met diegene spreken. Erg handig en vooruitstrevend.

In 2011 begon hij met het bouwen van het eerste prototype in zijn garage. Het kostte hem ongeveer 1 jaar om het te bouwen, en toen hij eindelijk zijn product (destijds DoorBot genaamd) lanceerde, kostte het hem slechts 9 maanden om $ 1 miljoen aan verkopen te behalen. Maar die groei is duur en dus ging Jamie op zoek naar investeerders. Toen landde Jamie in 2013 op Shark Tank. De serie bestaat uit het uitnodigen van ondernemers op een set om hun ideeën te presenteren aan een groep investeerders genaamd Sharks. Maar de investeerders in het tv-programma zagen er in 2013 niets in, en dus keerde Jamie onverrichter zake weer huiswaarts.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Ring (@ring)

Naar eigen zeggen waren de jaren die volgden – en dan vooral van 2015 tot 2017 – de zwaarste voor de Amerikaan. Het geld was op en hij kon zijn gezin amper verzorgen. Gelukkig waren de fans van het tv-programma coulant en binnen no-time verdiende dat jaar na zijn optreden $ 3 miljoen meer aan verkopen. Het bleek het startschot voor meer, veel meer.

Jamie Siminoff ontmoet zakenman Richard Branson en oud-basketballer Shaquille O’Neal

Hij kwam namelijk in contact met Richard Branson, een steenrijke Britse zakenman. Een klant van DoorBot ging op vakantie naar het resort van Richard Branson, waar Richard de videodeurbel in actie zag. Daarna verbond de klant de twee en werd Richard een investeerder. Die financieringsronde in 2015 was $ 28 miljoen, wat Richard Branson 5% van het bedrijf opleverde. Het jaar daarop veranderde Jamie het bedrijf in ‘Ring’ – zoals we het tegenwoordig ook kennen – en haalde daarmee nog eens $ 100 miljoen op.

‘Ring’ ging pas echt door het dak toen Jamie oud-basketballer Shaquille O’Neal ontmoette. ‘Shaq’ was beveiligingsspullen aan het shoppen voor zijn nieuwe huis en toen viel zijn oog op de vooruitstrevende doorbel, toen hij op de Consumer Electronic Show (CES) liep waar hij zichzelf voorstelde aan Jamie die daar stond om zijn product verder te promoten. Die ontmoeting bleek uiteindelijk een schot in de roos: ze besloten samen te werken en samen een aantal commercials te maken. Ook gaf Jamie Shaquille voor $ 1 miljoen dollar aan deurbellen om weg te geven aan mensen in de binnensteden.

Het bedrijf schoot nogmaals door het dak, en een paar jaar later, in 2018, werd ‘Ring’ aan Amazon voor $ 1 miljard dollar. Saillant detail: in datzelfde jaar keerde Jamie terug bij Shark Tank. Ditmaal niet als deelnemer, maar als ‘Shark’. Dat is nog eens ballen tonen! 

Hier kan je de deurbel via Bol.com bestellen.