Een imponerend exterieur
De Jaguar F-Type is een auto die opvalt. Een auto waar de man met een beetje passie voor automotive voor stopt, zich omdraait en de tijd neemt om deze te bewonderen. En terecht. Het exterieur is imponerend. De glasheldere Xenonkoplampen, omringd door luchthappers en de lage bumper met het welbekende Jaguar-logo trekken de aandacht. Gecombineerd met de 20 inch Blade lichtmetalen velgen die tevens deels carbon zijn en de bijzonder sexy derriere maken dit tot een opvallend gevaarte. Geen patserige, schreeuwende auto. Maar strakke lijnen, die opvallen door hun stijl.
sport en stijl zijn gebalanceerd samengebracht in deze luxe sportauto.
Britse klasse
Bij het sluiten van de deuren is meteen één ding duidelijk: we zitten in een sportauto. De hartslag van dit magistrale monster is te zien door de knipperende start-knop en ik merk dat mijn eigen hartslag ook stijgt. De performance seats met Jet premium leder zijn comfortabel en benadrukken het ‘race-car’ gevoel. Deze zijn oneindig te verstellen, zowel voor de bestuurder als passagier. Ik laat wat lucht in de zijkussens blazen, pak het luxe ogende stuur vast en bewonder het interieur. Het glazen panoramadak zorgt voor een open gevoel in de compacte, doch ruime cabine. De Britten mogen trots zijn op deze bijzondere sportauto: sport en stijl zijn gebalanceerd samengebracht in deze luxe sportauto.
De 381 paarden wachten ongeduldig tot het gaspedaal in wordt getrapt.
Souplesse, kracht en snelheid
Bij het starten van de auto ontwaken 381 paarden op brullende wijze. Het beest is wakker en klaar om met gierende banden het asfalt op te vreten. Echter, bleek dit bij het wegrijden toch een compleet ander verhaal te zijn. De brullende paarden maakten op opvallend soepele wijze vaart en de automatische versnellingsbak brengt ons op uiterst comfortabele wijze op snelheid. Deze auto lijkt op zichzelf te rijden en we manoeuvreren ons soepel door de boswegen.
Maar dit is slechts schijn: de 381 paarden wachten ongeduldig tot het gaspedaal in wordt getrapt. De automatische versnellingsbak schiet naar een lagere versnelling en binnen 5.7 seconden zitten we op 100 km/h. De comfortabele automaat maakt plaats voor de flippers en het is tijd om dit beestje eens grondig te testen. De auto plakt als kauwgum aan de grond en is bijzonder direct. Dit is ook tevens het gevaar van deze machine: hij rekent namelijk keihard met je af! Wanneer je ook maar iets te enthousiast met je rechtervoet speelt voel je de dat de auto snel uitbreekt. Het beest mag dan getemd zijn, hij is z’n kracht niet verloren. Zelf zie ik dit als een positief punt, waardoor ik enkel meer respect hebt gekregen voor deze machine.
Het wordt pas écht leuk wanneer we de actieve sportuitlaat inschakelen. Het comfortabele, dempende geluid maakt plaats voor een brullende schreeuw. Geen geforceerd, over-the-top geluid, maar een brul waar de autoliefhebber kippenvel van krijgt. En zelfs wanneer er op een ‘aardige’ snelheid wordt gereden blijft de F-Type genoeg vermogen achter de hand houden om een flinke eindsprint te maken. De brullende motor brengt de auto op een top van 260 km/h. En zelfs op hoge snelheden blijft de auto stabiel en comfortabel aanvoelen.
Kost dat? De S 3.0 V6 SC 380 Coupe AWD die wij een week tot onze beschikking hadden kost € 142.942. De F-Type V6 AWD start vanaf € 99.210-, maar wanneer het tijd wordt voor een sportauto van dit kaliber, willen we natuurlijk een glazen panoramadak, performance remsysteem met zwarte remklauwen en lederen sportstuur.
Dit is het type auto waar een man van droomt. Een auto waarmee je je meisje verrast op heerlijk een weekend weg. Tassen in de automatisch open- en sluitende kofferbak, een tussenstop bij een bourgondische eethuisje in de bossen en een heerlijke rit op de Duitse Autobahn. Er bestaat geen beter weekend.