
Hoe George Clooney zijn vrienden miljonairs maakte
George Clooney is natuurlijk geen onbekende als het gaat om extravagante gebaren. De man heeft vele miljoenen verdiend met zijn films, heeft zijn eigen tequila merk verkocht voor een miljard(!) en is daarnaast nog steeds vandaag de dag één van de meest charismatische acteurs in Hollywood. Maar in 2013 beloonde Clooney, die gewend is aan luxe in overvloed, de mensen die al jaren aan zijn zijde staan. Wat deed hij? Hij verraste 14 van zijn beste vrienden met elk 1 miljoen dollar!
George Clooney en zijn beste vrienden, een band door dik en dun
George Clooney is altijd al een man geweest die zijn vrienden waardeert. Tijdens een interview met GQ uit 2020 deelde hij dat hij altijd wist wie zijn echte vrienden waren. Mensen die er voor hem waren wanneer hij door zware tijden ging. Toen Clooney nog broke was leenden zijn vrienden hem vaak geld en lieten ze hem zelfs bij hen slapen. Dat is wat echte, hechte vriendschap betekent, en Clooney is die tijd nooit vergeten. In datzelfde interview uit 2020 zei hij: “Als ik door een bus word overreden, staan ze allemaal in mijn testament.” En precies die mentaliteit is waarom hij besloot om zijn vrienden te ‘belonen’.
In 2013 besloot George Clooney dus zijn vrienden iets heel bijzonders te geven: 1 miljoen dollar per persoon. Het idee ontstond nadat één van zijn films, Gravity, onverwacht extreem veel geld had opgeleverd. In plaats van gewoon een salaris had Clooney, net als de andere castleden, procenten van de winst van de film ontvangen. Dat bracht hem gelijk op het idee om zijn vrienden een financieel gebaar te geven als dank voor hun jarenlange steun. Clooney regelde alles in het geheim, huurde een bestelwagen en liet 14 koffers vullen met elk 1 miljoen dollar. Het lijkt wel de plot uit een film, maar dan in het echt.

De manier waarop George Clooney dit presentje voor zijn vrienden uitvoerde, was niets minder dan surreëel. Hij gebruikte een oud busje met stickers van de plaatselijke bloemist om de koffers discreet te vervoeren naar het huis van zijn vrienden. Toen hij zijn vrienden uitnodigde voor een “gezellig samenzijn,” hadden ze natuurlijk geen idee wat hen te wachten stond. Ze kregen elk een koffer met al het geld erin, en dat moet voor hun allen een moment van pure verbazing zijn geweest.
Meer dan alleen geld
De waarde van George Clooney zijn gebaar richting zijn beste vrienden lag niet alleen in het geld. Het ging om het symbolische gebaar van dankbaarheid. Hij wilde zijn vrienden niet alleen financieel ondersteunen, maar hen ook laten zien dat hij hun aanwezigheid in zijn leven waardeerde. Clooney garandeerde hen dat hij altijd voor hen klaar zou staan, of het nu ging om hulp bij de opvoeding van hun kinderen of het helpen met hun hypotheekbetalingen, noem maar op. Dit gebaar was het bewijs van een man die zijn succes niet altijd als vanzelfsprekend beschouwde, maar wist dat zijn vrienden een cruciale rol speelden in zijn carrière en leven.

In hetzelfde jaar dat Clooney zijn vrienden in de watten legde, besloot hij samen met zijn zakenpartners Rande Gerber en Michael Meldman een tequila-merk op te zetten: Casamigos. Wat begon als een privélabel, groeide uit tot een merk dat uiteindelijk voor ongeveer 1 miljard euro werd verkocht aan Diageo in 2017. Die 14 miljoen dollar kan Clooney dus wel missen, maar het is vooral het ongelofelijk grote gebaar dat echt telt.
Wat we van Clooney kunnen leren? Vriendschap is eigenlijk onbetaalbaar, en de acteur zegt zelf ook dat dit gebaar nog niet eens in de buurt komt van hoeveel de vriendschap voor hem betekent. Het gaat niet altijd om materiële dingen, maar om de steun die je van je vrienden krijgt wanneer je het nodig hebt. George Clooney heeft zijn vrienden altijd als zijn belangrijkste steunpilaar gezien en dit gebaar was zijn manier om dat te laten zien.