De Mercedes G-Klasse, een historisch stukje autotechniek

De eerste G-Klasse werd al in 1979 geïntroduceerd. Toentertijd als militair voertuig, naar een idee van Mohammad Reza Pahlavi, destijds sjah van Iran en toen een belangrijk Mercedes-aandeelhouder.

Maar de populariteit van het model begon pas écht te groeien in 1999, toen de Mercedes-Benz G500 Classic op de markt kwam om het twintigjarige productiejubileum te vieren. Sindsdien zijn er talloze, vaak exclusieve, G-Klasses op de markt gekomen. Het is nog altijd de meest populaire SUV in het luxe segment. De vraag naar de G-Klasse is extreem hoog en als je een nieuwe bestelt, zit daar vaak een wachttijd van 2 jaar aan. Bizar!

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Mercedes-Benz (@mercedesbenz)

Ook de bekenden onder ons liften mee op de immense populariteit van de SUV. Zo zie je ’s werelds bekendste artiesten en sportmannen rijden in deze opvallende wagen.

Hoeveel kost een tweedehands versie gemiddeld?

Vanwege het hoge prijskaartje en het feit dat er een wachttijd van twee jaar aan verbonden zit zoeken mensen tegenwoordig liever naar een goedkopere manier om een G-Klasse te bemachtigen. Tweedehands is daar natuurlijk bij uitstek geschikt voor.

Waar een nieuwe versie een gemiddeld prijskaartje van € 216.000 heeft, is een tweedehands versie vaak een stuk goedkoper. Een tweedehands G-Klasse kost volgens AutoTrack.nl gemiddeld € 68.250. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het bouwjaar, de technische staat en de kilometerstand. Met wat duurdere modellen – zoals de gechipte versies – buiten beschouwing gelaten, is dit wat je gemiddeld voor een occasion G-Klasse neerlegt.