Heb je een garage? Gebruik hem dan voor je auto
De garage is voor velen niet langer de plek om je wagen in te parkeren, maar eerder een luxe berging. Zonde. Je wagen buiten laten staan, verhoogt de kans op roestvorming. Je raadt het al, een roestbak gaat niet echt lang mee. Je wilt niet enorm veel tijd kwijt zijn aan het onderhouden van je auto. Binnen zetten dus!
Schone olie is een must
Gebruik schone olie! Het verlengt niet alleen de levensduur van de versnellingsbak, maar ook die van de motor en het differentieel. De enige uitzondering is de oldtimer. Voor dergelijke wagens kunnen synthetische oliën te dun zijn.
Op volle toeren
Heb je een diesel, dan heb je ook een roetfilter. Om ervoor te zorgen dat het filter niet verstopt raakt, is het verstandig om regelmatig flink wat toeren te maken. Dat geldt overigens ook voor benzinemotoren. Die hebben dan geen roetfilter, maar door te rijden met een hoog toerental voorkom je wel vervelende aanslag op je motor.
Gooi je tank op tijd vol
Je tank (bijna) leegrijden is niet heel slim. Doe je dat namelijk wel, dan vergroot je de kans op schade aan de motor. Dit komt doordat er altijd residu aanwezig is op de bodem van de tank. Door te lang door te willen rijden komt dit in je motor terecht en de gevolgen laten zich raden. Een keer wat minder vrekkerig zijn, kan zeker geen kwaad.
Vermijd zoveel mogelijk de slechte wegen
Het lijkt op het intrappen van een open deur, maar veel automobilisten kiezen vaak voor een sluiproute om sneller hun bestemming te bereiken. Onnodig om te zeggen dat dit soort routes vaak over landwegen gaan en dat zijn nou eenmaal niet de best onderhouden wegen. Sterker nog, doe je dat vaak, dan ben je snel vaste klant bij je dealer. De kans is groot dat je tal van zaken zal moeten laten repareren. Denk maar aan versleten schokbrekers, kromme velgen en beschadigde banden.
De airco uitschakelen? Niet doen
Wellicht heb jij je ooit laten vertellen dat het vreselijk slecht is om je airco aan te houden. Fout! Het brandstofverbruik wordt namelijk niet verhoogd, althans, niet als je een vrij jonge wagen hebt. Door het uitzetten van de airco veroorzaak je eigenlijk nog meer schade aan de afdichting en andere componenten. Regelmatig je airco gebruiken is dus een absolute must.
Warm draaien is oké
Vroeger was het een goede gewoonte op de motor even warm te laten draaien voor je ermee ging rijden. Tegenwoordig wordt dat als asociaal gezien. Toch valt er veel voor te zeggen om het wel te doen. De reden: de slijtage bij het wegrijden met een koude motor is groot. Even opwarmen kan dus geen kwaad. Rij je toch weg met een koude motor, schakel dan op tijd. Voor een benzinemotor is dat al bij 2500 toeren, voor een dieselmotor 2000 tpm.
De motor juist starten
Start de motor in zijn vrij en niet als de wagen al in de versnelling staat en jij de koppeling ingedrukt houdt. Doe je dat wel, dan belast je de motor onnodig met het risico op schade aan de motor.
Remmen doe je niet met de motorrem
Afremmen op de motor doe je eigenlijk alleen als het niet anders kan. Probeer het te voorkomen als je tenminste lang wilt genieten van de lagers. Heb je geld te veel, dan hebben we niks gezegd en kun je om de zoveel tijd bepaalde componenten van je versnellingsbak laten vervangen.