Wie is Ben Francis?

In het jaar 2012 was Ben Francis nog een normale student. Hij deed een studie bedrijfskunde en management aan de Universiteit van Aston. Daarnaast had hij een baantje bij de Pizza Hut en ging hij zijn eigen fitness-supplementen verkopen. Hij ontwikkelde ook nog twee fitness-apps en zo begon het langzaam uit de hand te lopen. In het begin was het een side-hustle, maar al gauw groeide zijn bedrijf Gymshark uit tot iets waar hij niet van had durven dromen.

 

Gymshark begon in de garage van zijn ouders

Het begon, zoals bij veel bedrijven, in de begindagen nog simpel. Ben Francis vroeg in de begindagen aan zijn ouders of hij de ruimte in zijn garage mocht gebruiken om sportkleding te maken. Hij kon zelf niet zo goed borduren en naaien, maar gelukkig had hij hiervoor zijn oma die hem hielp. Dankzij de fitness supplementenhandel had hij geld om te investeren in zijn eerste naaimachine.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ben Francis (@benfrancis)

Hoe is Gymshark begonnen?

Het bedrijf begon nadat Ben Francis zich ongemakkelijk voelde over zijn ervaring in de gym. Hij was onervaren, wist niet goed wat hij moest doen en vond zijn kleding ook niet fijn. Hij had het gevoel dat mensen naar hem staarden en dit maakte hem ongemakkelijk. Deze ervaring inspireerde hem om zijn eigen sportkleding te gaan maken. Het begon natuurlijk klein. Samen met een vriend deed hij dan ook alles zelf. Hij pakte orders in, om af te leveren bij het postkantoor. Later ging hij naar bodybuild-tentoonstellingen om meer naamsbekendheid te genereren. Uiteindelijk ging hij ook kleding tentoonstellen op de bodypower fitness beurs in Birmingham. Dit was een goede zet, want na het event ging een van zijn trainingspakken viraal op Facebook. Dit leverden hem meteen tienduizenden ponden op.

 

Engelands rijkste millennial

Nu zijn we tien jaar verder en kunnen we zeggen dat Gymshark een waanzinnig succes is. Het bedrijf is zo succesvol dat Ben Francis zichzelf de rijkste millennial van Groot-Brittannië mag noemen. Het bedrijf is namelijk zo’n 1.4 miljard dollar waard (dit vertelde Ben in 2020). Ben Francis heeft nog altijd 70 procent van het aandeel in handen.

Het Nike van generatie Z

Gymshark is echt een bedrijf van deze tijd. Ze worden ook wel het Nike van Generatie Z genoemd. Het grote verschil is alleen dat Nike veel fysieke winkels heeft, en contracten onderhoud met dure atleten. Gymshark daarentegen heeft geen fysieke winkels en ook geen spotjes met Ronaldo. Ze zitten wel de juiste influencers in, maar focussen zich dus niet teveel op randzaken.