Waarom wij anders zijn dan Babyboomers
Generatie Y benadrukt verrijkende ervaringen en voldoening in een baan. Een promotie of een aanbod die hier niet mee in één lijn is, wordt vaker afgewezen. De economische crisis speelt hier een grote rol in. Allerlei mensen om hun heen verloren hun carrière en spaargeld. Waar de generatie Babyboomers trouw waren aan hun werkgever, hebben wij gezien hoe snel zij ontslagen werden toen de recessie zijn tol eiste. Niets is gegarandeerd. Instabiliteit en snelle verandering zijn aan de orde. Daarom ligt bij ons de focus op het nu, eerder dan op het ooit.
Ervaringen maken gelukkiger
Het perfecte huis, een gloednieuwe BMW elke 2 jaar, daar lag vroeger de voorkeur. Onze generatie prioriteert ervaringen boven huizen en auto’s. Verschillende onderzoeken moedigen dit aan. Als we geld uitgeven aan ervaringen in plaats van materialistisch dingen worden onze gevoelens versterkt. Vaak positief, soms negatief. Ervaringen zijn iets waar je lang naar uit kan kijken. Het zijn de momenten waarop we onze favoriete herinneringen maken. Ervaring is waar we groeien, geconfronteerd worden en waar we vieren. Het wordt deel van onszelf. Zelfs een slechte ervaring brengt perspectief met zich mee. Ervaringen kunnen kwalitatief niet meer elkaar worden vergeleken, waardoor er minder statusspanningen zijn. Velen geloven dat ervaringen zorgen voor een betere connectie met vrienden, gemeenschap en de wereld.
Toch zijn we geneigd dingen die we zien op Instagram en Netflix als ”normaal” te accepteren. Als we dit allemaal niet hebben, voelen we sneller teleurstelling. Onze verwachtingen stijgen. Bewust je verwachtingen kunnen managen zorgt ervoor dat je je welzijn kan vergroten. Al met al, maakt materialisme minder gelukkig. Je bent sneller gelukkig als je je doelen bouwt op mentale voldoening en relaties.
Liever meer betekenis dan een hoger salaris
Onze generatie verlangt naar een hoog welzijnsgevoel. Dit betekent een betekenisvol leven en goede sociale banden. Bewust bezig zijn met je welzijn en gezondheid. Dat zien we ook op het gebied van carrière. De mogelijkheid om nieuwe dingen te leren, is vaak een doorslaggevende factor bij het zoeken van een nieuwe job. 7 op de 10 Europese jongeren verkiest fun en betekenis boven cash. Betekenisvol houdt vaak in dat het werk maatschappelijke relevantie heeft of dat er ruimte is voor professionele en persoonlijke groei. Geld verdienen is natuurlijk ook belangrijk. Belangrijker is het gevoel om deel te zijn van iets wat groter is dan onszelf. Kwaliteit van het werkleven wordt relevanter geacht dan salaris. Dit houdt in dat projecten betekenisvol zijn, een positieve bedrijfscultuur en de kans op promotie. Het is een interessante combinatie van altruïsme en zelfinteresse.
Hoe kom je bij dit geluk?
Het klinkt allemaal alsof het super easy is. Probeer je waarden te bepalen. Het kan dagen of maanden, zelfs jaren duren voordat het duidelijk is wat een betekenisvol leven is voor jou. Als je eenmaal op dit punt bent, kun je keuzes maken op basis van jouw prioriteiten. Mensen die betekenisvol leven voelen zich meer verbonden met anderen, werk, levensdoelen en de wereld om zich heen. Betekenis betekent niet hetzelfde als gelukkig. Men vindt vaak betekenis in het dingen doen voor een ander. Gelukkig zijn wordt geassocieerd met meer zelf-oriëntatie. Een combinatie van de twee toepassen in je leven is perfect.