Fyre Festival
Fyre Festival werd georganiseerd als promotie van de nieuwe app Fyre, dat een app moest worden waarmee artiesten konden worden geboekt. De organisatoren, onder wie de bekende rapper Ja Rule, beloofden één van de beste festivals aller tijden. De grootste influencers ter wereld werden ingezet om het festival te promoten. Er verscheen een filmpje waarop topmodellen feestend te zien waren en op de Instagram accounts van bijvoorbeeld Bella Hadid verschenen linkjes naar Fyre Festival. De tickets waren allesbehalve goedkoop, maar toch was het feest in no time uitverkocht. Het leek dan ook een droom festival te gaan worden.
Het bleek te mooi om waar te zijn
Het leek bijna te mooi om waar te zijn allemaal, en dat was het ook. Want toen de tickets werden verkocht was er nog helemaal niets geregeld. Alles moest nog gebeuren en dat bleek te veel van het goede. De organisatie had ervoor kunnen kiezen om het af te blazen en iedereen zijn geld terug te geven, maar dat deden ze niet. Toen de bezoekers aankwamen viel het enorm tegen, en dat is nog zacht uitgedrukt. Er waren geen supersterren op het podium te vinden, geen riante bungalows, geen heerlijk eten en ook van de beloofde modellen was geen spoor te bekennen. In plaats daarvan moest men overnachten in een soort tentenkamp en moesten ze tevreden zijn met een simpel broodje kaas. De hoofdact zegde ook nog af en na een verschrikkelijke eerste nacht werd het Fyre Festival afgeblazen.
De documentaire geeft een mooi kijkje in dit drama
De documentaire geeft een heel mooi inzicht in de rampzalig verlopen festival en laat vooral ook weer de kracht zien van social media. Het festival werd enorm gehypet doordat een aantal modellen verschenen in filmpjes en via Instagram het festival aanprezen. Dit was genoeg om enorm veel tickets te verkopen. Toen een jongen met een paar honderd volgers echter een foto poste van een zielig broodje kaas, stortte het hele gebeuren in een klap in elkaar. De documentaire laat ook een vraag zien die zeer actueel is in het huidige social media tijdperk. Draait het om de daadwerkelijke ervaring van het moment of vooral om wat we laten zien op social media? De documentaire is nu te zien op Netflix.
Behalve deze dikke documentaire is er nog meer nieuws op Netflix te zien deze maand.