Crashes tijdens de Formule 1 openingsronde
Tijdens de Formule 1 wedstrijden kan er natuurlijk flink wat misgaan. Niet gek, want de auto’s gaan raaklinks langs elkaar en rijden met bizar hoge snelheid over het circuit. Vooral in het begin van de race in de Formule 1 komen er crashes voor.
Daarom heeft de organisatie van Formule 1 een samenvatting gemaakt van de 10 heftigste crashes tijdens openingen van wedstrijden. De video vind je helemaal onderaan.
1. Singapore (2017)
Onze eigen Max Verstappen werd in 2017 verrast door een crash die langs hem heen gebeurde. In eerst instantie leek het erop dat hij niet zoveel schade had, totdat de eerste bocht in zicht kwam. Daar knalde er nog een paar F1-auto’s tegen elkaar op. Ook de auto van Max Verstappen bleef niet heel.
2. Frankrijk (1989)
Alweer een tijd geleden, maar in 1989 was er een grote crash op een circuit in Frankrijk. Daarbij vloog in eerst instantie een Formule 1 auto over de kop, waarna andere voertuigen werden geraakt door de omgeslagen racewagen. Vervolgens vliegt de auto van de baan en glijdt hij nog door richting de vangrails.
3. België (2012)
In België vlogen de Formule 1-coureurs over elkaar heen. In 2012 knalde één van de coureurs tijdens de opening tegen de banden van Hamilton. Daarbij raakten ze veel andere auto’s in de bocht. Al met al: heel veel racewagens waren flink beschadigd.
4. Spanje (2016)
Als team heb je twee coureurs rijden in de wedstrijd, maar wat als beide voertuigen van het team beschadigd raken? Hamilton had het inhalen van zijn collega verkeerd ingeschat en rijdt samen de berm in. Daar sta je dan, zonder auto’s van Mercedes in de race.
5. Engeland (1973)
Destijds was het de grootste crash ooit in de F1. Er werden acht Formule 1 auto’s flink beschadigd en konden niet meer doorrijden. Wat begon met één spinnende auto, werd even later de grootste nachtmerrie van veel coureurs tijdens de race.
6. Duitsland (1994)
Inhalen van je mede-coureurs tijdens de openingsronde van een race lijkt top, totdat je een enorme crash veroorzaakt. Niet alleen het achterste peloton, maar ook de voorste voertuigen belandde in 1994 in een flinke crash.
7. Japan (1990)
Aan de jaartallen te zien waren de wedstrijden een stuk minder veilig dan dat ze nu zijn. In 1990 waren er in Japan twee auto’s die aan kop lagen. Toen de een de ander wilde afsnijden, ging het helemaal fout.
8. Oostenrijk (1987)
Té veel auto’s die elkaar in proberen te halen nét nadat ze begonnen waren. Dat gebeurde in Oostenrijk in het jaar 1987. Daar rijden flink wat auto’s (letterlijk) over elkaar heen. De schade was ongekend en de coureurs moesten nog flink van de schrik bekomen. En dat snappen wij maar al te goed.
9. Australië (2002)
Nóg een na het jaar 2000. Daar gaat het tijdens de start al helemaal mis, wanneer de coureur op de tweede plek de eerste positie wil inhalen. In plaats van dat, rijdt de tweede auto over de achterkant van de eerste. Het resultaat: een flink crash met flink wat betrokken auto’s.
10. België (1998)
Wat vaker wordt gezegd tijdens rijles: verminder je snelheid in een bocht, want je ziet niet wat er ná de bocht is. Deze coureurs leek het een goed idee om hun auto’s in elkaars auto te parkeren, midden in de bocht met het gevolg dat er nog veel meer achterliggende auto’s bij de crash betrokken raakten.