Fit worden met minimale inspanning

Misschien ben jij een van die mensen die het jaar is begonnen met goede voornemens, hoewel je je kunt afvragen waarom we dat eigenlijk zouden doen. Een veelvoorkomend doel is natuurlijk fit worden – en in het begin ga je daar heel lekker mee aan de slag. Je leeft al enkele maanden sinds het nieuwe jaar gezond, sport veel en drinkt veel water. Ook blijf je weg van alcohol, good job. Maar op een gegeven moment gaat dit je tegenstaan en het sporten wordt ook steeds minder. Hoe houd je dit dan toch vol? Minder vaak en lang trainen helpt je alvast een eind op weg. Nu is het duidelijk met hoeveel uur sport je fit kunt worden. Als je 2,5 uur per week sport met gemiddelde inspanning, zoals fietsen of fitness, is dat voldoende. Doe je aan interval trainingen, dan kun je het zelfs redden met 1,5 uur.

minimale inspanning MAN MAN
Foto via: Instagram Erik Forsgren

Je hoeft ook niet naar de sportschool of moeilijke dingen te doen

Als je doelstelling simpelweg is om fitter te worden en niet om op de cover van een fitnessblad te komen staan, hoef je geen gekke dingen te doen. Geen dure superfoods – dat wist je al hopelijk – en ook geen dure sportschoolabonnementen. Want volgens deze experts kun je prima fit worden zonder uren per dag te sporten. En er is altijd wel iets wat je kunt doen, zelfs als je helemaal niet van sporten houdt. Ook fietsen of wandelen is al een goede vorm van beweging, om maar wat te noemen.

Tweeënhalf uur gemiddeld sporten kan iedereen

Als je tussen de 18 en 64 bent kom je dus weg met 2,5 uur gemiddeld sporten per week, terwijl je daarmee toch gewoon gezond bezig bent. Natuurlijk hangt dit ook af van de rest wat je doet en vooral van wat je allemaal qua voeding naar binnen krijgt. Bij gemiddeld sporten moet je denken aan activiteiten als stevig wandelen, fietsen of zwemmen. Onder intervaltraining vallen onder andere hardlopen, HITT workouts en boksen.

minimale inspanning MAN MAN
Foto via: Instagram Felix

Wat je de rest van de tijd moet doen

Wel geven de experts aan dat het is aan te raden om twee keer per week oefeningen met het eigen lichaamsgewicht te doen, zoals push ups en squats. Dit om spiermassa te kunnen behouden. Daarnaast raden ze aan om zo min mogelijk tijd zittend door te brengen. Hoe langer je zit op een dag, hoe groter de kans op problemen met je metabolisme. Als je echter echt af wilt vallen is iets meer sporten per week aan te raden, omdat het dan wat sneller gaat. Maar het hangt daarnaast vooral ook af van je voeding, daar kan geen enkel aantal uren sport uiteindelijk tegenop.

Kijk ook eens naar de gewoontes van gespierde mannen, die je kunt gebruiken als inspiratie.